Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 442 viestiä | 216,8 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.04.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18
visitor avatar
Kategoria: Leirinuotio | 24 viestiä | 316 lukukertaa
Vastannut: kirill potemkin, 19.04.2026
Hiistu avatar
Kategoria: Satama | 726 viestiä | 75,8 t lukukertaa
Vastannut: Ageha, 19.04.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 30

George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

George R. R. Martin
George R. R. Martin

George Raymond Richard Martin (alias GRRM, s. 1948) on palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hänen eeppisen fantasiasarjansa Tulen ja jään laulu kirjoja on myyty yli 90 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty 47 kielelle. Martin sai World Fantasy -palkinnon elämäntyöstään vuonna 2012.

Martin syntyi Bayonnessa New Jerseyssa. Martin oli ahkera sf-fani ja kirjoitti etenkin sarjakuvista lehtien kirjepalstoille ja fanzineihin. Hän alkoi kirjoittaa omia tarinoita jo nuorena ja ansaitsi rahaa kauppaamalla kauhutarinoittensa lukuhetkiä naapuruston lapsille. Martin opiskeli toimittajaksi valmistuen tiedotusoppi pääaineenaan vuonna 1970 Northwestern Universitysta.

Lue lisää ...

13.04.2014
Thialfi avatar
1248 kirjaa, 51 kirja-arviota, 281 viestiä
Löytyyhän näitä:
http://feministfiction.com/2012/05/10/in-defense-of-sansa-stark/
http://thegeekiary.com/in-defense-of-sansa-stark/1273
http://kallichore.wordpress.com/2012/03/25/sansa-stark-rocks-fact/
http://skyytv.wordpress.com/2013/04/10/in-defense-of-sansa-stark/
http://www.geekquality.com/oh-sansa/
http://www.bkmag.com/2014/04/04/the-problem-with-sansa-stark-in-defense-of-one-of-the-most-hated-characters-in-game-of-thrones/
http://heroinesoffantasy.blogspot.fi/2013/10/in-defense-of-sansa-stark.html
http://sciencefiction.com/2011/06/30/in-defense-of-sansa-stark/
14.04.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Martin antoi blogissaan päivityksen Dunk & Egg -pienoisromaanien tilanteesta. A Knight of the Seven Kingdoms -kokoelma sisältää odotetusti kolme ensimmäistä, ja sen julkaisun siirtyminen vuodelle 2015 johtuu kuvituksen odottamisesta.

Talvivaaraan sijoittuva tarina, työnimeltään "The She-Wolves", on yhä kesken. Sen oli alun perin tarkoitus ilmestyä antologiassa Dangerous Women. Martin palaa Dunkiin ja Eggiin vasta sitten, kun hän lähettänyt valmiin The Winds of Winterin kustantamolle.

Täysin uutena asiana kirjailija kertoo, että hänellä on mielessä juoni Jokimaille sijoittuvaan D&E-kertomukseen, jonka työnimenä on "The Village Hero". Hän ei vielä osaa sanoa, kumman kahdesta hän kirjoittaa seuraavaksi. Vaikka Naarassudet on osittain valmis, saattaa hän silti lykätä sen puskaritarin viidenneksi seikkailuksi.

Dunk & Egg -kokoelmia on tarkoitus julkaista useita, ja jokainen koostuisi kolmesta pienoisromaanista. Montako tarinaa GRRM aikoo kirjoittaa?

it has always been my intent to write a whole series of novellas about Dunk and Egg, chronicling their entire lives. At various times in various interviews I may have mentioned seven novellas, or ten, or twelve, but none of that is set in stone. There will be as many novellas as it takes to tell their tale, start to finish.
Minua vähän harmittaa, ettei Kirjavan viimeisimmässä tilannekatsauksessa mainita mitään Dunkista ja Eggistä. A Knight of the Seven Kingdoms olisi tärkeää saada suomeksi, ja käännösoikeudet kokoelmalle ovat tarjolla, kuten Martin bloggauksessa toteaa. Teos on jo julkaistu joillakin kielillä. Erään henkilön identiteettiä Lohikäärmetanssi 1:ssä ei ymmärrä, jos ei ole lukenut The Mystery Knightia.
14.04.2014
Sushukka avatar
32 viestiä
Älkääs nyt, kyllä tuohon ikään ehtineellä miehellä on laskennallistakin elinikää vielä reilusti toistakymmentä vuotta jäljellä, eikähän me kukaan tiedetä päiviemme määrää, oli ikä mikä tahansa. Ja muistaakseni olen jostain lukenut minäkin, ettei Martin olisi viemässä ratkaisua mukanaan hautaan.

Sitten tv-sarjan kirvoittamia mietteitä. Homoseksuaalisuushan on aika selkeästi esillä sarjassa, mutta kuinka paljon siihen on ollut viittauksia kirjoissa? Itse olen lukenut kirjat läpi vain kerran ja kiirehtinyt lähinnä juonessa eteenpäin, ja varmasti paljon yksityiskohtia on vilahtanut ohi ja unohtunutkin. En siis muista törmänneeni aiheeseen liittyviin viittauksiin kirjasarjassa, ainakaan keskeisten hahmojen suhteen - olenko ollut ihan puusilmä?
14.04.2014
Noora avatar
18 kirjaa, 128 viestiä
Kirjoissa ei suoraan muistaakseni sanota Lorasin ja Renlyn suhteesta. Kyllähän siihen vihjataan ja rivienvälistä voi lukea,mutta ei siinä päin lukijan näköä sitä pamauteta niin kuin sarjassa,jossa se kerrottiin aika suoraan :roll:
14.04.2014
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Mielestäni tv-sarjassa oli periaatteessa hyvää suoruus, mutta toisaalta pidin myös kirjojen hienovaraisuudesta. Se jätti lukijalle mielikuvitusraon ja minä hyödynsin sitä kuvittelemalla Renlyn ja Loraksen suhteen olleen melko kaunis. Tv-sarjassa Loras ei tunnu haikailevan kuninkaan perään juurikaan.
16.04.2014
Thialfi avatar
1248 kirjaa, 51 kirja-arviota, 281 viestiä
Kirjailija Lucilla Lin arvioi blogissaan Tulen ja jään laulun keskinkertaiseksi sarjaksi.
16.04.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Ja tämä on kiinnostava asia koska... Monien mielestä Tulen ja jään laulu ei pääse edes keskinkertaisuuteen vaan on huono kirjasarja.

Martin kertoi juuri blogissaan, että huomenna kotisivuille ilmestyy ensimmäinen näyte The World of Ice and Firesta.

Emelie: kirjailija on tosiaan sanonut noin.
16.04.2014
Thialfi avatar
1248 kirjaa, 51 kirja-arviota, 281 viestiä
Koska (suomenkieliset) arvostelut ovat hauskempia linkkejä kuin uutiset näyteluvuista ja kansikuvista. :smile:
17.04.2014
Sushukka avatar
32 viestiä
ThialfiKirjailija Lucilla Lin arvioi blogissaan Tulen ja jään laulun keskinkertaiseksi sarjaksi.
No eipä ollut kummoinen analyysikään. :cheesy: Mielestäni on vähän kapeakatseista arvioida jokin kirja (tai mikä vaan) huonoksi/keskinkertaiseksi niillä kantimilla, ettei se ole arvioijan tyyliä tai vastaa hänen käsitystään tyylilajista, ja genrejä nyt on syytä pitääkin viitteellisinä.

Itse olen nimenomaan pitänyt saagassa (inho)realismista ja arvaamattomuudesta, joka on tuttua myös tosielämästä. En ole myöskään ole stereotyyppisen fantasian ystävä, vaan olen pitänyt siitä, että perinteiset fantasian elementit (esim. taikuus) ovat näyttäytyneet vieraina ja yliluonnollisina myös kirjan hahmoille ja näitä elementtejä on verraten vähän. Toki sarjalla on heikkoutensa, mutta omaan makuuni tällainen keksitty historiallinen kertomus sattuu.
17.04.2014
Puolikuu avatar
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
Minusta Lucilla Linin analyysissä oli ihan hyviä pointteja. Tosin, en allekirjoita väitettä, että ihan kaikki HBO:n sarjat noudattaisivat saippuaa sillä onhan Sex and the Citykin heidän sarjansa. : D

Mutta olen samaa mieltä siitä, että sarjan suosio perustuu pitkälti sen odottamattomiin juonenenkäänteisiin. Ihmiset haluavat lukea, ketä seuraavaksi puukotetaan selkään. Tässä on selvä ero vaikka nyt Tolkienin Hobittiin ja Sormusten herraan. Vaikka lukija olisi alusta asti varma, että hyviksille käy lopussa kivasti, hän jaksaa lukea kirjaa, koska se on muilta elementeiltään niin nautinnollinen.

SushukkaEn ole myöskään ole stereotyyppisen fantasian ystävä, vaan olen pitänyt siitä, että perinteiset fantasian elementit (esim. taikuus) ovat näyttäytyneet vieraina ja yliluonnollisina myös kirjan hahmoille ja näitä elementtejä on verraten vähän.
Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä ja enkä itse näe genre-rajojen noudattamista mitenkään tärkänä.
25.04.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
The World of Ice and Fire on joka paikassa merkitty ilmestyväksi 28. lokakuuta, mutta virallinen ilmoitus puuttuu yhä. Nyt kustantaja on laatinut pdf-muotoisen mainoksen kirjasta.

Rolling Stone -lehti haastatteli Martinia. Lainaus:

There is even the chance that the HBO series might arrive at key plot points before the books do, and though Martin once dismissed that possibility, he's now mindful of it. "I better get these books done," he tells me, on a drive through the streets of Santa Fe.

07.05.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Lohikäärmetanssi 1 oli myös huhtikuussa Suomen myydyin käännösromaani. Saa nähdä, riittääkö noste toukokuun tilastoihin. Minusta on jännää, että muut kustantamot eivät yritä rahastaa buumilla suomentamalla Valtaistuinpelin sarjakuvasovitusta tai Martinin muita teoksia. Tai miksei toisten kirjailijoiden eeppisiä fantasiaromaaneja, joiden myynti on maailmalla entisestään noussut Game of Thrones -ilmiön takia. Rothfuss ja Abercrombie ovat toki varattuja, mutta tarjolla olisi muita erittäin suosittuja kirjoittajia, joiden töitä käännetään lukuisille kielille, kuten viroksi. Sapkowskin Noituri-saaga on kai tyylilajissa ainoa Kirjavan ulkopuolinen, jota suomennetaan tällä hetkellä.

JussiYhdysvalloissa GoT:n katsojaluvut ovat nousseet kausi kaudelta, eli sarjasta on tullut koko ajan entistä suositumpi. Nyt neloskaudella aiemmat ennätykset varmasti taas rikkoutuvat.
Ennakoin oikein, sillä Game of Thrones on jo kolmesti ylittänyt vanhat katsojaennätykset, vaikka kausi on vasta puolivälissä. Kansa ei saa tarpeekseen GoT:sta... Ennakkojen perusteella seuraavassa jaksossa käsitellään Danyn ensimmäinen luku Lohikäärmetanssista. Niinköhän on, että ensi vuonna nähtävä viitoskausi pysyy nykyisten kirjojen sisällä?
07.05.2014
noreen avatar
195 kirjaa, 255 viestiä
Minä en edes tiennyt, että Game of Thronesista on sarjakuvanovelli ennen kuin näin sellaisen erään ruotsalaisen scifi -ja fantasialiikkeen näyteikkunassa. Mokoma putiikki oli kiinni, joten en päässyt iskemään kysniäni opukseen lähemmin. Pahus.

En itsekään ollut niin kovin ihastunut Lohikäärmetanssiin. Minulla on se englanniksi, mutta jumitan edelleen jossain 500 sivun tienoilla. Lopussa olisi tietenkin mielenkiintoisempaa luettavaa, mutta koko kirja etenee vähän turhan verkkaisesti. Lisäksi monet lempi POV-hahmoistani on jätetty tästä kirjasta pois. Onneksi on sentään Jon ja Tyrion. Välillä Lohikäärmetanssissakin tulee niitä hyviä hetkiä, joiden aikana muistan, miksi koko sarjasta niin paljon pidän. Lempikirjani sarjasta viimeisin ei kyllä tosiaan ole.
10.05.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Lohikäärmetanssissa on kiinnostavaa ero nettikommenttien ja kriitikkojen mielipiteiden välillä. Kuten tästäkin ketjusta näkee, monet lukijat kertovat Internetissä pettyneensä romaaniin. Martin on kuitenkin useasti sanonut, että mikään hänen aiemmista kirjoistaan ei saanut niin myönteistä vastaanottoa kuin Lohikäärmetanssi. Amerikkalaisten laatulehtien (esim. Time, The Washington Post ja Los Angeles Times) arvostelut olivat ylistäviä, ja Tanssi voitti Locus-palkinnon sekä pääsi ehdolle Hugoon ja World Fantasy Awardiin.

Locukset ja Hugot toki jaetaan yleisöäänestyksellä, mutta World Fantasy -palkinnolla on elitistinen maine. Voittajan valitsee asiantuntijaraati, ja eeppistä sarjafantasiaa harvoin näkee finalisteissa. Silloin kuin näin tapahtuu, on lähes aina kyseessä sarjan avausosa. Tulen ja jään laulusta ehdokkaaksi oli aiemmin päässyt ainoastaan Valtaistuinpeli. Amazon.comissa Tanssin käyttäjäkeskiarvona on neljä tähteä viidestä, mistä voinee päätellä, että suuri yleisö ei kuitenkaan pitänyt kirjaa epäonnistuneena. Minusta se on sarjan paras osa Miekkamyrskyn jälkeen.

Martin paljasti The World of Ice & Firen lopullisen kansikuvan. Pienoisromaani The Princess and the Queen pääsi ilahduttavasti ehdolle tämänvuotisiin Locus-palkintoihin. Martin mainitsi kommenteissa, että The Winds of Winter (Kongin poika) on yhä kesken.
10.05.2014
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Luultavasti lohikäärmetanssi sai siksi enemmän huomiota, koska käsittääkseni (en jaksanut tarkistaa) se on ainut kirja joka on ilmestynyt sitten tv-sarjan alkamisen.
11.05.2014
Hero avatar
29 kirjaa, 1 kirja-arvio, 3 viestiä
Jussi

Locukset ja Hugot toki jaetaan yleisöäänestyksellä, mutta World Fantasy -palkinnolla on elitistinen maine. Voittajan valitsee asiantuntijaraati, ja eeppistä sarjafantasiaa harvoin näkee finalisteissa. Silloin kuin näin tapahtuu, on lähes aina kyseessä sarjan avausosa. Tulen ja jään laulusta ehdokkaaksi oli aiemmin päässyt ainoastaan Valtaistuinpeli. Amazon.comissa Tanssin käyttäjäkeskiarvona on neljä tähteä viidestä, mistä voinee päätellä, että suuri yleisö ei kuitenkaan pitänyt kirjaa epäonnistuneena. Minusta se on sarjan paras osa Miekkamyrskyn jälkeen.

Saaga on erittäin koukuttava sekä kirjana että TV-sarjana ja varmasti moni odottaa jatkoa vesi kielellä, myös allekirjoittanut. Pitkään pinnalla olleena se kerää koko ajan uusia faneja.
Mutta…Välillä käy mielessä, että kun hypetys on huipussaan, huomaako kukaan vaikka keisarilla ei olisi vaatteita lainkaan…
19.05.2014
Sushukka avatar
32 viestiä
Viestittelin Kirjavan kanssa, ja Lohikäärmetanssi II:en osalta sanoivat, että on muutamia tarkistuksia ja painamista vaille valmis. Ilmestymiseen menee muutama viikko, joista kaksi painossa.
27.05.2014
donroitteri avatar
20 viestiä
Kyselin Kirjavalta viime viikolla Windsin suomennos aikatauluja ja Dunk ja Egg novellien suomennoksia.

Hei,
kakkostanssi on taitettu ja siihen tehdään viimeisiä korjauksia. Pian se on valmis lennähtämään painoon.

En mielelläni spekuloisi Martinin aikatauluilla. Winds tuskin ilmestyy ennen ensi vuotta. Se saattaa ohittaa käännösaikataulussa jonkin toisen kirjan, mutta ei missään tapauksessa parhaillaan kesken olevaa käännöstäni.

Ja viimeisen kysymyksen vastaus kuuluu, että olemme harkinneet. En valitettavasti voi antaa täsmällisempiä vastauksia, koska en halua kenenkään väittävän julkisesti tietävänsä aikatauluistamme tai suunnitelmistamme, ellemme ole vielä julkistaneet tietoa itse.

-Satu / Kirjava

Muokannut Sini (27.05.2014)
30.05.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Martinin kustannustoimittaja Anne Groell vastaili lukijoiden kysymyksiin Suvudussa. Linkki sisältää spoilereita Lohikäärmetanssi kakkoseen. Groellilta kysyttiin mm. seuraavan kirjan julkaisuajasta. Lainaus vastauksesta:

All I can say is that George is hard at work, and we hope to have it reasonably soon.
Lohikäärmetanssista hän sanoi:
ADWD is my favorite book so far. He just keeps getting better and better.

The World of Ice and Firestä voi lukea pitkän näytteen. Kustantamo paljasti vielä pdf-muotoisia näytesivuja, mm. kirjan sisällysluettelon.

EDIT: Martin luki eilen fanitapahtumassa ääneen pätkän TWoIaF:sta. Ennen lukemista hän mainitsi, että Fire and Blood (eli GRRMarillion) ilmestyy 4-5 vuoden sisällä - kunhan Tulen ja jään laulun kaksi viimeistä osaa on julkaistu. Vaikuttaa lupaavalta aikataululta.
Muokannut Jussi (01.06.2014)
05.06.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Edellisessä viestissä linkittämässäni vastailussa Anne Groell kertoi, että Tulen ja jään laulu saattaa kasvaa kahdeksanosaiseksi sarjaksi. Uudessa haastattelussa Martin sanoo, että hänen tavoitteenaan on yhä seitsemän kirjaa.

But first I have to finish Book Six. Get back to me when I’m half-way through Book Seven and then maybe I’ll tell you something more meaningful.
Hän myös uskoo, että tv-sarjaan tarvitaan enemmän kuin seitsemän kautta. Rolling Stone kysyi mielipidettä kirjojen määrästä Jane Johnsonilta, joka työskentelee Martinin brittikustantamolla. Vastaus:

"In all honesty only George knows how many books there will be in the series and he's not saying: indeed at this stage of the writing, with the many branching pathways of the characters' stories still to intersect, he may not know." Johnson even admitted she couldn't imagine how Martin was going to tie up all of the saga's loose ends in just two more books, but cracked: "If George continues to kill off characters in his usual ruthless fashion it could easily be over in the planned seven books!"

05.06.2014
Emelie avatar
729 kirjaa, 100 kirja-arviota, 2743 viestiä
Jussihän mainitsi, että Fire and Blood (eli GRRMarillion) ilmestyy 4-5 vuoden sisällä - kunhan Tulen ja jään laulun kaksi viimeistä osaa on julkaistu.
Mikäköhän on todennäköisyys, että Martin olisi kirjoittanut sarjan 7. osaa tämän 6. osan kanssa yhtä aikaa? Vastaavaa taidettiin epäillä silloin kun 5. kirja oli kirjoittamisvaiheessa - että Martin olisi kirjoittanut 6. kirjaa samalla. Hänhän siirsi lukuja Dancesta Windsiin, mutta ne taisivat kaattaa vain 100 sivun verran? Mietin vain, että jos Martin arvioi (niin paljon kun hänen arvioihinsa nyt uskaltaa luottaa) GRRMarillionin ilmestyvän 4-5 vuoden sisällä, niin hänen pitää joko olla melko loppusuoralla Windsin kanssa tai sitten hän on työstänyt myös viimeistä osaa samalla. Tai näin ainakin toivon, molemmat skenaariot olisivat varsin miellyttäviä (ensimmäinen enemmän. :tongue: )

The World of Ice and Fire kirjaa odotan kieli pitkällä. Mitään suuren suuria paljastuksia siellä välttämättä ole, mutta ehkäpä jotain kuitenkin. Eniten odotan ehkä Targaryenien valtakauden loppumisen ja Baratheonin valtakauden alkamisen välisen ajan tapahtumien kuvailuja (onkohan niissä kunnon aikataulutus vai onkohan ne vaan kerrottu yleisellä tasolla auki...) ja sukupuutauluja.
05.06.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Minäkin toivon, että Martin on loppusuoralla Windsin kanssa. Optimistinen aikataulu Fire and Bloodin kanssa ei oikein muuten onnistu. Taidan lykätä tv-sarjan viidennen kauden katsomisen TWoW:n lukemisen jälkeiseen aikaan, jos Winds ei ilmesty ensi huhtikuuhun mennessä. Mahdolliset spoilerit viimeisistä kirjoista pelottavat.

Lohikäärmetanssi 1 putosi toukokuussa neljänneksi
Mitä Suomi lukee -tilastoissa. Toivottavasti jälkimmäinen nide löytyy seuraavalla kerralla listan kärjestä.

GRRM vastaili fanitapahtumassa lukijoiden kysymyksiin.
06.06.2014
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Martin sanoi tuossa haastattelussa, että 5 tai 6 kirjan aikana/välissä/lopussa/tms piti olla joku viiden vuoden aikahyppy! Sitä minä olen kaivannutkin ja voi että kun harmittaa, että se on nyt sitten ilmeisesti peruttu... on jotenkin tosi epäuskottavaa, että nämä hahmot (joista suuri osa on lapsia) tekevät huimia kehityskaaria missä ajassa - parissa kuukaudessa? Arya on edelleen pikkutyttö ja silti kaikki nuo Mercy-jutut... huhhuh! Ja Danyn puuhailut on mennyt aika päiviä sitten överiksi teinilikalta. Joten joo, aika kähmäinen juttu, jos ei mitään aikahyppyä tulekaan, kun sellaista kerran vaan tarvittaisiin.
08.06.2014
Puolikuu avatar
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
http://www.hs.fi/kulttuuri/Game+of+Thrones+-kirjailija+lupaa+kahdelle+fanille+karmean+kuoleman/a1402104612296

Nyt lahjoittamaan, jos halajaa "oman" hahmonsa sarjaan. Tarjotaankohan pian mahdollisuutta kirjoittaa oma lukunsa sarjaan? Tulisi ehkä joskus valmiiksi sekin. :wink:
12.06.2014
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Tuoreessa haastattelussa Martinilta kysyttiin taas seuraavasta kirjasta:

When asked about his progress on “The Winds of Winter,” all Mr. Martin would say, a sigh tinting his voice, was, “It’s going along.”

It was the sigh of a good dreamer on deadline.
Kuinka GRRM suhtautuu kustannustoimittajansa ehdotuksiin:
“If I don’t like one of Anne’s suggestions” — that would be his editor at Bantam Books, Anne Groell — “I just don’t take it. In TV, you have the network, the studio over your head like Zeus on high.”
Yksi HBO-pomoista kertoi olevansa riemuissaan siitä, jos Martin laajentaa Tulen ja jään laulun kahdeksanosaiseksi ("delighted beyond comprehension").

The whole production seems so daunting that I didn't know if an eighth book would be considered one more obstacle.
No, no. Honestly, I mean, the thought that we would end it [is upsetting] — by the way, there's so many stories left to tell, I just hope [showrunners] Dan [B. Weiss] and David [Benioff] are still game.

Aiheeseen liittyviä keskusteluja
George R. R. Martin
Kirjailija: George R. R. Martin
Kategoria: Lukusali | 11 viestiä | 2,5 t lukukertaa
Vastannut: Jussi, 31.12.2022

^ Ylös