Aemilia avatar
Kategoria: Konepaja | 58 viestiä | 30,8 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 25.06.2026
Sivut: 1, 2, 3
Moonlord avatar
Kategoria: Teatteri | 549 viestiä | 148,7 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 25.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 22
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 13 viestiä | 272 lukukertaa
Vastannut: Melian, 25.06.2026

Star Wars

24.01.2017
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Episodi VIII:n nimi on sitten julkaistu ja se on The Last Jedi, ainakin jos tähän uutiseen on uskomista.
24.01.2017
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Viitataankohan nimellä L. Skywalkeriin vai Reyhin? Toivottavasti kuitenkaan kirjaimellisesti kumpikaan heistä ei ole viimeinen Jedi. Esiosissa ja Kloonisodissa parasta oli hieman Old Republic-tyylinen maailma. Pari hassua vanhaa karvapartaa ja vahanaamaa koko Galaxissa ei ole ihan sama juttu.
24.01.2017
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
FB:n puolella kommentoitiin, että jedi toimii englanniksi sekä yksikkönä että monikkona, joten tavallaan se voi viitata ryhmäänkin ihmisiä. Sinänsä kiinnostavaa, että jos Voiman käytön koulutus loppuisi nyt tiettyihin henkilöihin ja sovitaan, että lisää ei tule, niin eihän se Voima paikallisena magiana mihinkään häviä. Turvallisempaa antaa jengin oppia ihan itsekseen, eh?
25.01.2017
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Onhan muitakin kulttuureja, kuten Voss, jolla on omat traditionsa Voiman suhteen. Tämä tarkoittaisi kai vain viimeistä Jedi-järjestön jäsentä - jos sellaiseksi kumpaakaan voi kutsua (pikemminkin Jedi traditioiden seuraajaa?) Voima on ja pysyy vaikka Jedit ja heidän perinteensä vaipuisivatkin unholaan.

Tuossa yhteydessä kuulostaa enemmän, että sanaa on käytetty yksikkönä.
25.01.2017
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Jos kyse on yksiköstä ja kasiosa seurailee seiskan tapaan alkuperäisen trilogian askeleita, silloinhan juttu voisi yksinkertaisimmillaan mennä niin, että Luke kouluttaa Reyn (kuten Yoda aikanaan Luken) josta näin ollen tulee viimeinen jedi. Ketä vastaan Rey sitten lopussa taistelee, kuka paljastuu hänen isäkseen (sic) ja kenen käsi tai vastaava ruumiinosa lopussa irtoaa, selvinnee vasta katsomalla.
26.01.2017
Niksu avatar
27 kirjaa, 13 kirja-arviota, 538 viestiä
Mikäli Disney jatkaa yksittäisten leffojen tekemistä Episodien lisäksi, Boba Fettin oma elokuva saattaisi olla... mielenkiintoinen. Han Solon soolo ei kyllä sen sijaan innosta...
15.04.2017
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Traileri on tullut ulos:

https://www.youtube.com/watch?v=zB4I68XVPzQ
13.05.2017
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
Joo. Olihan Rogue One kiva leffa, joka tekee kunniaa alkuperäiselle Tähtien sota -hengelle. Etenkin synkkä loppu ja Voiman voimin tehtävän temppuilun karsiminen lähes kokonaan pois on iso plussa.

Siirtyminen Disneyn alaisuuteen on tehnyt vain hyvää leffasarjalle. Vielä kun saisi alkuperäisen leffatrilogian takaisin virallisesti, niin pitäisin Lucasin perseilyjen jälkeen Disney-yhtiötä modernin ajan messiaana. Ne menettävät hyvät rahat kun eivät edes yritä kilpailla epävirallisten Despecialized-versioiden kanssa.

"HourglassEyes"Parjatut CGI hahmot eivät minusta olleet huonoja, päinvastoin!
Ei todellakaan. Paljon on tekniikka kehittynyt. En olisi välttämättä tajunnut Peter Cushingin olevan digihahmo, jos en olisi tuntenut naamaa ja tiennyt miehen puskeneen koiranputkea jo parikymmentä vuotta. Enintään olisin todennut, että onpa jäykkäkasvoinen tyyppi...

"HourglassEyes"Oma lempparini hahmoista oli k-2 droidi, vaikka droidin heittämät one-linerit ehkä olivatkin hiukan kliseiltä maistuvia..
Minä en voinut olla ajattelematta legendaaristen Knights of the Old Republic -pelien salamurhaajadroidia HK-47:aa, ja ajattelematta että niin olisi pitänyt Imperiumin droidin luonne tehdä: "It is my primary function to burn holes through meatbags that you wish removed from the galaxy... Master. Oh, how I hate that term."

"Niksu"Storm Trooperit, joita mm. yksi sokea äijä puukepin kanssa niitti kuin viljaa.
Oletko kuullut miten käy kun Storm Trooper ja sen toisen kuuluisan Star-sarjan Punapukuinen Turvamies ottavat yhteen? Storm Trooper ei saa ainuttakaan laukausta menemään edes läheltä, mutta Punapukuinen Turvamies kaatuu kuolleena maahan siitä huolimatta.
13.01.2018
Fiktiivi avatar
374 viestiä
The last jedia ei liene käsitelty vielä missään topicissa. Kriitikoiden arvostelut olivat suht myönteisiä, joten odotin parempaakin, mutta minusta elokuva oli askel huonompaan suuntaan verrattuna Rogue oneen ja The force awakensiin. Toisaalta IMDB:n käyttäjäarvostelujen "huonoin Star wars ikinä" -tylytys tuntuu myös liioitellulta. (Episodi ykkönen pitää sitä paikkaa edelleen hallussaa minun kirjoissani.)

TLJ:ssä on samoja vahvuuksia kuin TFA:ssa, kuten se, että elokuvan maailma tuntuu audiovisuaalisesti tähtien sodalta ja jatkumolta episodeille 4-6, näyttelijät ovat hyviä ja on kiva nähdä sekä hyviä uusia hahmoja että vanhoja naamoja uusissa seikkailuissa. TFA oli kuitenkin paljon sujuvammin etenevä, toki episodi nelosta mukaileva mutta silti freesin tuntuinen ja pohjusti mielenkiintoisia hahmoja ja tuttua mutta hieman muuttunutta maailmaa. TLJ päättikin sitten yllättäen putsata pöydältä suuren osan siitä, mitä TFA oli rakentanut.

[Spoileri - klikkaa]
Seuraavassa episodissa voikin tapahtua aika lailla mitä tahansa, sen verran vähän juonen lankoja jäi avoimiksi. Tarvittiinko tässä nyt oikeasti reboottia kesken trilogian? Tavallaan TLJ on myös eräänlainen Star wars -elokuvan (osittainen) dekonstruktio, joka kyseenalaistaa perinteisiä kaavoja (lonkalta ampuvat ja fiilispohjalta tykittelevät rämäpäiset sankarit tuovat voiton kotiin, vanhojen jedien mystinen viisaus johdattaa sankareita), mutta toisaalta siihen nähden kierrättää ihan liian orjallisesti vanhoja juonikuvioita ja asetelmia.

Seuraavassa osassa on taas näillä näkymin puikoissa TFA:n ohjannut JJ Abrams, joten ehkäpä sieltä voi tulla jotain oikeasti hyvääkin taas. Nyt on kuitenkin selvää, että Disneyllä ei ole mitään kultaista kosketusta, jolla tehtään joka kerralla hyvä Tähtien sota -elokuva, joten tulevaan Han Solo -leffaankin suhtautuu pienellä varauksella.
21.04.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
Tulikin The Last Jedi katsottua ja mainittua asiasta Minkä elokuvan katsoit viimeksi?-ketjussa. Iso pettymys.

Olenkin melko samaa mieltä sen suhteen, että parissa viimeisessä leffassa on koko Ritarikunta ja hahmot jätetty pelkiksi hahmotelmiksi. Itselle jäänyt vähän epäselväksi, miksi koko Imperiumi-sanan käytöstä on pitänyt luopua, ja miksi Snokesta pitäisi välittää - Force Awakenissa Kylo Ren sai ihan ansaitusti huomion, mutta Last Jediin tultaessa alkoi jo toden teolla häiritä se kuinka Snoke on pelkkä juoniväline. Epäilen yhdeksi isoksi syyksi näitä ongelmia sitä, että elokuvat ovat nykyään pääasiallisesti rutiininomaista toimintaa, eikä tarinankerrontaa.

Jos mää olisin saanut päättää juonikuviosta, Palpatinen seuraajasta olisin tehnyt huomattavasti harmaammalla alueella liikkuvan hahmon (ihan sen kunniaksi, että Imperiumin vastaisku on sarjan paras elokuva juuri tuon harmaasävyistämisen ansiosta). Olisi kiva nähdä vaihteeksi Star Wars -pahis joka ei ole niin "voi juma kun mä olen niin paha kun olen niin syvällä pimeällä puolella että huvikseni kuristelen alaisiani". Voisi olla ihan kokonaan uusi teema, että pitäisikö kapinaliiton suostua Imperiumin uuden johtajan rauhantarjoukseen, jos siihen kuuluu sopimus tyyliin "pysykää te omilla alueillanne vapaasti Tasavallan rippeitä rakennellen, jos ette sekaannu Imperiumin ihmisoikeustilanteeseen, niin mekin jätämme teidät rauhaan"...
[Spoileri - klikkaa]
07.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
RasimusTulikin The Last Jedi katsottua ja mainittua asiasta Minkä elokuvan katsoit viimeksi?-ketjussa. Iso pettymys.

Olenkin melko samaa mieltä sen suhteen, että parissa viimeisessä leffassa on koko Ritarikunta ja hahmot jätetty pelkiksi hahmotelmiksi. Itselle jäänyt vähän epäselväksi, miksi koko Imperiumi-sanan käytöstä on pitänyt luopua, ja miksi Snokesta pitäisi välittää - Force Awakenissa Kylo Ren sai ihan ansaitusti huomion, mutta Last Jediin tultaessa alkoi jo toden teolla häiritä se kuinka Snoke on pelkkä juoniväline. Epäilen yhdeksi isoksi syyksi näitä ongelmia sitä, että elokuvat ovat nykyään pääasiallisesti rutiininomaista toimintaa, eikä tarinankerrontaa.
Uusi trilogia, etenkin TFA vaikuttaa lähinnä kömpelöltä reboottaukselta, periaatteessa aikajanalla aiempien jälkeen, mutta tyrkkää uuden tasavallan syrjään yhdellä kohtauksella ja TLJ alkutekstin maininnalla siitä että tasavalta on mennyt, vaikka aikaa ei selvästi ole kulunut juuri ollenkaan ja starkiller base tuhottiin. Kuulemani mukaan TFA ja TLJ myös suunniteltiin/kirjoitettiin aika erillään. JJ:llä oli ilmeisesti jonkinlainen hahmotelma koko trilogiasta ja TLJ ohjaaja heitti sen pois ikään kuin ei tekisi elokuvaa joka on osa suurempaa tarinaa.

Valitettavasti reboottaus on alkuperäistä heikompi. Esim TFA planeettojen tuhoaminen tuntui itselleni erittäin antiklimaattiselta, kun elokuva vetäisi sen leffan puolivälissä ilman mitään pohjustusta niin toivoni kyseisen elokuvan osalta putosi siinä

First Order taas ei ole kunnolla uhkaava. Ainoa uhka tulee siltä, että he vetävät koko galaksia hallinneen impreiumin ylittäviä superaseita / jättialuksia tyhjästä jatkuvasti, mutta nekin tuhoutuvat yhdellä iskulla ja ovat muutenkin täynnä heikkouksia (Snoken aluksen leveys 60km on puolet alkuperäisestä kuolemantähdestä, mutta ei pysty tuhoamaan 3.5km alusta koska muka liian kaukana vaikka ovat selvästi näköetäisyydellä.) Samalla hukataan mahdollisuus erilaisiin tarinoihin jossa imperiumin jäänteet muodostavat salassa ensimmäisen ritarikunnan, mutta ei pysty tuhoamaan tasavaltaa kertaiskulla vaan turvautuvat ovelimpiin juoniin ja asymmetriseen sodankäyntiin poiketen siitä mallista jossa pahikset ovat vaarallisia koska on enemmän ja isompia aseita. Elokuvien ajoitusta universumissa muuttamalla ja chis lajin eliniästä riippuen Thrawin olisi voinut ottaa tähän taustavoimaksi, ehkä.

Kylo Ren saattaa olla uhkaava jos joku joutuu hänen kanssaan kaksintaisteluun (tai olisi jos täysin kouluttamaton romunkerääjä ei olisi voittanut häntä), mutta en näe häntä johtaja, lyhyesti kuvailtuna pahatapainen äkkipikainen lapsi. Se kenraali unohdin nimen ei hänkään ole osoittanut mitään taktista neroutta.

Snoke ja ehkä Phasma olivat ainoat hahmot jotka antoivat mitään uskottavuutta, mutta Phasma ei koskaan tehnyt juuri mitään ja Snoke jäi ratkaisemattomaksi mysteeriksi. Sinänsä tämän keisari 2.0 tappaminen tässä oli yllättävä ja oisi tarjota jotain uutta mutta se olisi vaatunut, että A) fanikenttää vaivannut Snoken mysteeri olisi selvinnyt ja B) Kylo olisi vähänkään uhkaava johtaja.

Muutenkin TLJ hyvin ongelmallinen juoniaukkoja/virheitä/epäjohdonmukaisuuksia (niin pahoja, että pohdin ongelmia jo elokuvaa katsoessa) ja sitten politiikka. Aiemmista tähtiensodista voisi johtaa poliittisia varoituksia (ep1-3 liian voimakkaat suuryritykset ja demokratian heikkous), mutta sitä ei tyrkytetty. Samalla hahmojen osalta on unohdettu, että parempi kehitetympi uskottavampi hahmo on aina parempi sukupuolesta/rodusta... lajista riippumatta. Esim nais-hahmot voivat olla erinomaisia kuten Leia, Padme ja lukuisat hahmot tähtiensodassa varsinkin elokuvien ulkopuolella, mutta jos pakolla pitää olla vahva nainen niin tuloksena on helposti Mary Rey Sue. Samalla kunnioitus kaikkea vanhaa kohtaa on ilmeisesti mennyt kun Leia piti syrjäyttää koomalla ja Ackbar tapattaa jossain taustalla, jotta saatiin tungettua sisään heikompi hahmo, jonka tyhmyys oli tekosyy isolle (huonommalle) osalle elokuvan juonta. Viholliseen törmäämisestä (jos kukaan ei tajua käyttää droideja jotka unohtuu kun se on juonelle kätevää) olisi saanut vaikka Ackbarille, tai olosuhteet huomioiden Leialle, erinomaisen lopun, paremman kuin mihin enää on mahdollisuuksia.

Luke ainoana alkuperäishahmona joka voisi vielä palata muuten kuin digitaalisena tapettiin melko turhaan ikään kuin vain tappamisen takia. Tässä esimerkki paremmasta lopusta hyvin pienillä muutoksilla (jos selitykset ei kiinnosta niin skippaa 7 minuutin kohdalle):https://www.youtube.com/watch?v=iXop-pibo9A Hahmo kyllä hajotettiin aika pahasti. Hanille kävi oikeastaan samoin kuin kaikki aiemman trilogian hahmokehitys ilmeisesti pyyhittiin pois.

Jos positiivista pitää osoittaa niin Rey Kylo juonessa oli hyvääkin, mutta heidän sekä Luken ja Snoken ongelmat sitoutuu tähän silti vahvasti.

ps. Älkää menkö katsomaan Soloa, ei ainakaan ennen kuin on tarpeeksi arvioita, että voi arvioida mennäänkö mihin suuntaan. Lucasfilm ei ilmeisesti ole enää kiinnostunut fanien mielipiteistä (kriitikkoja tuomitaan heti rasistisina tai seksistisinä), mutta he ja Disney välittävät varmasti vielä lompakoistaan. Parempaa tähtiensotaa löytyy vielä varmasti kirjoita ja animaatiosta.
08.05.2018
Fiktiivi avatar
374 viestiä
Dekonstruktiosta puheen ollen, olen muuten vähän pettynyt TLJ:ssä myös siihen, että Luke Skywalkeria esitti ihan Slavoj Žižekin näköinen jamppa mutta tätä ei hyödynnetty tarinassa mitenkään. Olisi ollut paljon hauskempaa jos Luke olisi perehdyttänyt rallikuskienglannilla Reyn dialektiikkaan ja psykoanalyysiin.
27.05.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1290 viestiä
Kävin katsomassa Solon. En ole nähnyt aikaisempia Disney-Warseja, mutta uskaltauduin teatteriin sillä oletuksella, että pohjatiedot muista leffoista riittävät. Solon näyttelijä onnistui roolissaan tyydyttävästi, vaikka hahmossa oli liikaa sankarihyvistä ja liian vähän velmuilevaa avaruusroistoa. Pystyin silti uskomaan, että isona nuorukaisesta tulee Harrison Ford. Lando meni ihan oikeasta Landosta ja uusi näyttelijä tuntui ja kuulosti lähes samalta kuin alkuperäinen. Hänen ja sen fembotin välinen suhde oli muuten täyttä komediakultaa.

Toimintaa ja vauhtia oli liikaa, eikä katsojalla ollut montaa tilaisuutta vetää henkeä. Leffa näyttää hienolta ja monia aluksia, otuksia ja maisemia olisi ollut kiva ihastella tarkemminkin. Mukana ei ole yhtäkään valomiekkataistelua eikä jeditemppua, mikä oli ihan hyvä (vaikka yllärikohtauksessa valomiekka vähän vilahtaakin). Solon soololeffa on ihan okei kesärymistely, mutta en tiedä, jaksanko katsoa muita Disney-Warseja. Oikeastaan tuli halu kerrata alkuperäinen trilogia, koska en ole nähnyt sitä ainakaan kymmeneen vuoteen.
28.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
Astorethein mutta en tiedä, jaksanko katsoa muita Disney-Warseja. Oikeastaan tuli halu kerrata alkuperäinen trilogia, koska en ole nähnyt sitä ainakaan kymmeneen vuoteen.
Jos joku "Disney wars" pitää katsoa niin katso Rogue one. Ei välttämättä syvimpiä ja radikaalisti tarinassa kehittyviä hahmoja, mutta ainakin se täydentää ja kunnioittaa olemassa olevaa tarinaa sen sijaan, että yrittäisi tehdä reboottia reboottaamatta (TFA) ja on oma tarinansa eikä heikompi kopio vanhasta (TFA).

Hahmot on moninaisia ja päärooli nainen, mutta hän ei ole Mary Sue eikä elokuva tunge politiikkaa kurkusta alas (TLJ) tai syrjäytä valmiiksi asemissa olevia vanhoja suosittuja hahmoja, että voisi ympätä uuden poliittisten näkemysten motivoiman hahmon tilalle (TLJ).

Lisäksi Rogue onessa on kiinnostavia linkkejä sekä alkuperäiseen trilogiaan, että tuoreempiin animaatiosarjoihin (jos ei ole nähnyt niin linkkiä ei huomaa eikä se haittaa kokemusta) ja hieno loppu. Jos et katso elokuvaa niin etsi ainakin youtubesta "ending rogue one" tai "darth vader scene rogue one"

Solon jätän itse väliin. Alkuperäinen suunnitelma oli odottaa arvioita ja päättää sitten (TLJ:n jälkeen Tähtien sota menetti sen verran uskottavuutta, että en halua mennä sokeasti aina vain koska on Tähtien sota.) Sittemmin ei selkävavan takia elokuvassa istuminen huvita ja olen taipumassa muutenkin boikotin suuntaan. Myyntiuvutkin näyttää lupaavan huonoilta, että Disney ei moista menoa toivottavasti katsele pitkään. Arviotkaa ei näytä hyviltä. Rotten tomatoes audience score pyörinyt 55-60% tienoilla ja The last jedia ylistäneet kriitikotkin on vain 70%.
28.05.2018
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Yleisesti ottaen alkuperäinen trilogia on toistaiseksi köykäisintä Tähtien sotaa tähän mennessä. Erityisesti tietysti ykkösosa, kakkos- ja kolmoselokuvilla on sentään vahvuuksiakin.

Toistaiseksi parhaat elokuvat ovat olleet Episodit 2 ja 7, Rogue One kolmantena erinomaisena elokuvana. Solo oli varsin hyvä, enkä oikein ymmärrä tätä politiikkanapinaa. Henkilökohtainen on poliittista.
29.05.2018
max avatar
1488 kirjaa, 16 kirja-arviota, 627 viestiä
Iivari.

Toistaiseksi parhaat elokuvat ovat olleet Episodit 2 ja 7, Rogue One.
Nyt on kyllä hämmentävä kattaus. Seiska oli mahtava, mutta 2 ja Rogue One hirveää skeidaa, joissa mentiin avaruustaistelut edellä. Star Wars on kyllä mahtavan monipuolinen 'sarja', kun kaikilla alkaa olla ties mikä suosikkina.

Kuuluupa omiinkin suosikkeihini ykkönen joka monelle on se äärimmäinen eieieieiei-leffa. Toisaalta omat kasvuvuodet osuivat sillä lailla mukavasti että ykkönen ilmestyi juuri kun olin kohdeyleisöä.

Itse pidän alkuperäisen trilogiankin ajan patinasta. Kaikki se käsityö ja vähän köykäiset jutut, jotka eivät kuitenkaan lipsahda nolon puolelle tai vaadi ironiaa temmatakseen mukaan.
29.05.2018
Romeo avatar
37 kirjaa, 4 viestiä
Tuli viime viikonloppuna katsottua pitkästä, pitkästä aikaa The Empire Strikes Back. Siitä onkin noin 15 vuotta kun olen OT:n parissa viimeksi ollut ja olikin melkoisen virkistävä muistutus kuinka laadukkaita nämä elokuvat ovat joskus olleet ja miten korkealta sarja onkaan tullut alas. Williamsin soundtrack on aivan mahtava, koko tunneskaala päästä päähän välittyy musiikissa täydellisesti. Teemaltaan tämä on käytännössä Han Solon ja Leian tarina. Olisi muuten ollut vielä tehokkaampi lopetus elokuvalle, mikäli Solo olisi kuollut tuossa lopun jäädytysprosessissa (hahmo oli seuraavassa elokuvassa oikeastaan täysin turha, ei tälle ollut juonen kannalta enää mitään käyttöä).

Vuonna 2015 The Force Awakens näytöksestä ulos kävellessäni päätin, että tämä olikin sitten viimeinen Tähtien Sota, jonka näkemisestä maksan mitään. Kaikesta päätellen tämä Solo elokuva jatkaa tuttua Disneyn linjaa.
29.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
RomeoTWilliamsin soundtrack on aivan mahtava, koko tunneskaala päästä päähän välittyy musiikissa täydellisesti. Teemaltaan tämä on käytännössä Han Solon ja Leian tarina. Olisi muuten ollut vielä tehokkaampi lopetus elokuvalle, mikäli Solo olisi kuollut tuossa lopun jäädytysprosessissa (hahmo oli seuraavassa elokuvassa oikeastaan täysin turha, ei tälle ollut juonen kannalta enää mitään käyttöä).

Vuonna 2015 The Force Awakens näytöksestä ulos kävellessäni päätin, että tämä olikin sitten viimeinen Tähtien Sota, jonka näkemisestä maksan mitään. Kaikesta päätellen tämä Solo elokuva jatkaa tuttua Disneyn linjaa.

1. Williamsista puheen ollen. Mitä ihmiset täällä ajattelee The Last Jedin musiikista. Yleensä Williams on hieno, mutta teatterista lähdettyäni tajusin, että en edes muistanut elokuvan musiikista muuta kuin perinteisen alkuteeman ja pienen viittauksen Leian alkuperäiseen teemaan.

2. Harrison Ford itse asiassa halusi Hanin kuolevan empiressä. Juonen osalta oli kyllä siitä olennainen, että käytännössä koko elokuvan ensimmäinen näytös oli Hanin pelastamisesta. Toisaalta se tuntuu aika irralliselta elokuvan loppuosista.

3. Itse elättelin toivoa Last Jediin asti ja Rogue one olikin kahta muuta parempi, mutta nyt en enää innostuneena odota uusia leffoje, en ole nähnyt Soloa enkä varmaan näe jos ei joskus osu Netflixsiin ja toivon nykyisten tekijöiden/-johdon elokuvien floppaavan siinä toivossa, että Disney pistää pelin poikki ja hankkii tekijät jotka välittävät Tähtien Sodasta ja sen faneista.

En kyllä tainnut maksaa yhdestäkään Disney tähtien sota elokuvasta. :D Viime vuosina on ollut enemmän ilmaisia leffalippuja kuin olen edes käyttänyt. Myin juuri kolme toissa viikolla.
29.05.2018
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Minua ihmetyttää tämä "tekijät ei välitä faneista" -ajatusrakennelma. Mistä ihmeestä se on saanut alkunsa? Ainakin englanninkielisessä maailmassa se tuntuu kiertyvän koko ajan vain ja ainoastaan sen ympärille, että nykyelokuvissa on liikaa naisia...
30.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
IivariMinua ihmetyttää tämä "tekijät ei välitä faneista" -ajatusrakennelma. Mistä ihmeestä se on saanut alkunsa? Ainakin englanninkielisessä maailmassa se tuntuu kiertyvän koko ajan vain ja ainoastaan sen ympärille, että nykyelokuvissa on liikaa naisia...
Tai ehkä siihen, että kun päähenkilönä on nainen niin heti kun tulee kritiikkiä niin syytetän kriittisiä faneja seksisteiksi sen sijaan että edes harkittaisiin että tuli tehtyä jotain vähemmän kuin täydellistä.

Lisäksi hyvällä, hyvin kirjoitetulla, hyvin näytellyllä tarinaa tukevalla naishammolla ja poliittisen ideologian ajamana lisätyllä mary sue hahmolla on aika iso ero. Poliittista ekspositiota suoltavasta ja prioriteettinsa aika isosti unohtavasta hahmosta puhumattakaan. Mutta ilmeisesti ei saa olla tykkäämättä tai on jotenkin naisvastainen.

Samalla koko tähtien sodan tärkein ja suosituin, mahdollisesti vahvin naishahmo tyrkätään koomalla sivuun, jotta voidaan tyrkätä huonompi tilalle. Olisivat edes tappaneet, kun näyttelijä kuoli. Faneilta tuskin tulee yhtään nykyistä parempaa palautetta jos aletaan korvata toisella.

Samalla tapetaan jo valmiiksi kuviossa ollut vanha suosittu hahmo jossain taustalla, joka olisi ollut luontevin siihen rooliin, ansaitsi merkityksellisen lopun. Hänet ohitetaan maininnalla, mutta hei se oli mies joten ei sitä kaivata nykyaikana. Jos joku suosii Ackbaria Holdon yli niin täytyy olla jokin ongelma naisten kanssa eikä Holdon hahmoa tarvitse tai saa kritisoida mitenkään.

Lajien monimuotoisuus muuten vähentyi samalla, kun korvattiin mon calamari ihmisellä, mutta kuka tarinan maailmaan sopivasta ja sitä rikastavasta monimuotoisuudesta välittää, kun pitää miettiä tosimaailman poliittista ilmapiiriä.

Ja koska tämä ajatus, että tähtiensota fanit ei tykkää naisista on ilmeisesti levinnyt tällekin foorumille niin luettelen muutamia nimiä, jotka kumoavat väitteen: Leia Organa, Mon Mothma, Padme Amidala, Ahsoka Tano, Asajj Ventres, mother Talzin, Barris Offee, herttuatar Satine, Steela Gerrera, Hera Syndula, Sabine Wren, seventh sister, Mara Jade, amiraali Daala.

Nuo ovat lähinnä keskeisemmissä rooleissa ajoittain olleita naishahmoja, jotka nyt satuin muistamaan (joidenkin nimien osalta tarvitsi muistinvirkistystä googlessa). Pääasiassa hyvinkin suosittuja näiden "liian suuresta naisten määrästä suuttuneiden" fanien keskuudessa ja vaihtelee planeettojen johtajista ja hajautuneen imperiumin yhdistäjästä palkkionmetsästäjiin/rikollisiin.

Esimerkkejä:
Pari miespuolista fania reagoi kuin aiemmassa sarjassa esiintynyt suosittu suosionsa ansainnut naishahmo esiintyy ensimmäisen kerran toisessa sarjassa 1:50-> Reaktio on vahvempi kuin itse Darth Vaderin ilmaantuessa myöhemmin samassa videossa.
https://www.youtube.com/watch?v=0Ez4qAL53b8
Sama 6:50->
https://www.youtube.com/watch?v=ZsnygDpLQes
Sama 20:45->
https://www.youtube.com/watch?v=P7cTsCHOs38
Ja vielä yksi samasta kohdasta, että joku väittää yksittäistapauksiksi 14:15->
https://www.youtube.com/watch?v=KW4mW9yZK5I

Toi nyt oli yksi esimerkki mistä löytyi reaktiovideoita helposti. Samalle hahmolle on omistettu ainakin yksi romaani.

Uusissa elokuvissa ainoa todella hyvin tehty tai ainakin lupaava naishahmo on kapteeni Phasma... jos hänelle annettaisiin enemmän kuin pari minuuttia ruutuaikaa/leffa (Hänestäkin taitaa tosin olla romaani) ja Jyn Erso on ainakin parempi päähenkilö kuin Rey.

Ja tämä postaus nyt keskittyy tähän naishahmoasiaan ja faneja vastaan hyökkäämiseen, koska sitä yritit syyttää tähtiensodan ongelmista. Leffoissa etenkin TLJ:ssä on paljon muitakin ongelmia, mutta hei sanotaan että fanit vaan ei tykkää naisista ja eri ihonväreistä niin ei tarvitse välittää jos ihmiset ei tykkää.

Niistä muista ongelmist puheenollen, ehkä kuuntelet jos asia tulee naisen suusta:
https://www.youtube.com/watch?v=Kc3H9hYh6KQ&t=1851s
https://www.youtube.com/watch?v=ccb2HdZ293Q
https://www.youtube.com/watch?v=DT7ofPd8ilw
30.05.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1290 viestiä
Aika monta videota. Mikä niistä kannattaa katsoa, jos katsoo vain yhden? Aikani ei riitä kaikkiin.
30.05.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1290 viestiä
max.
Kuuluupa omiinkin suosikkeihini ykkönen joka monelle on se äärimmäinen eieieieiei-leffa. Toisaalta omat kasvuvuodet osuivat sillä lailla mukavasti että ykkönen ilmestyi juuri kun olin kohdeyleisöä.

Itse pidän alkuperäisen trilogiankin ajan patinasta. Kaikki se käsityö ja vähän köykäiset jutut, jotka eivät kuitenkaan lipsahda nolon puolelle tai vaadi ironiaa temmatakseen mukaan.
Minäkin myönnän pitäväni episodi ykkösestä, vaikka yleisesti sitä varmaankin pidetään huonoimpana Star Wars-elokuvana. Olin itsekin juuri sopivassa iässä sen ilmestyessä ja tuosta elokuvasta SW-innostukseni alkoikin. Podrace ja Darth Maul olivat silloin kovia juttuja ja Maulista pidän kyllä vieläkin. Kiinnostus Warseja kohtaan on kyllä laantunut vuosien aikana melkein olemattomiin ja prequel-trilogiankin katsomisesta on jo ikuisuus aikaa.

Alkuperäisten leffojen ikä näkyy tosiaan vain hyvällä tavalla. Sellainen tietty nuhjuisuus ja käsityötehosteet kuminaamareineen luovat suuren osan noiden leffojen tunnelmasta.
30.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
AstoretheinAika monta videota. Mikä niistä kannattaa katsoa, jos katsoo vain yhden? Aikani ei riitä kaikkiin.
Reaktiovideoiden osalta kirjoitin videon yläpuolelle tarkan kohdan missä jutulle olennainen tapahtuu. Ei tarvitse tuijottaa joka videota kokonaan läpi.
31.05.2018
Fiktiivi avatar
374 viestiä
IivariSolo oli varsin hyvä, enkä oikein ymmärrä tätä politiikkanapinaa. Henkilökohtainen on poliittista.
Politiikkanapina, ainakin Amerikasta tulevana on varsin hyvin ymmärrettävää, sillä episodit 4-6 eivät valinneet puoltaan Yhdysvaltain kulttuurisodassa. Amerikassa kun sekä oikeisto että vasemmisto näkevät mielellään itsensä kasvotonta, byrokraattista sortokoneistoa vastustavina vähälukuisina, mutta neuvokkaina kapinallisina. (Voisi siis sanoa, että alkuperäiset Tähtien sodat olivat amerikkalaispopulistisia, mutteivät Yhdysvaltain näkökulmasta erityisen vasemmisto- tai oikeistopopulistisia.) Tähtien sotaa ei minun tietääkseni kiitelty vuonna 1977 siitä, että se otti tiedostavan kannan johonkin päivänpoliittiseen kysymykseen, vaan siitä että se oli huikean hyvin toteutettu eskapistinen seikkailuelokuva.

The last jedia puolestaan kriitikot näyttävät kehuvan ennen kaikkea siitä, että se ottaa vasemmistolaisesti tiedostavia kantoja ajankohtaisiin kysymyksiin. Ei kantaaottamisessa toki ole mitään väärää sinänsä, mutta sitten ei kannata myöskään teeskennellä yllättynyttä, jos oikeisto ei tykkää. Tai ne fanit, jotka halusivat vanhojen tähtien sotien tyyliin eskapistista seikkailuelokuvaa ilman poliittisia alleviivauksia.

Tietysti myös Bushin kaudella tehdyt episodit 2-3 voisi tulkita päivänpoliittisiksi kannanotoiksi, mutta toisaalta Tasavallan suistuminen Imperiumiksi oli kaiketi jo aiemmin suunniteltu teema. Lisäksi sosiaalinen media ja klikkijournalismi ei vielä silloin kärjistäneet asioita samalla tavalla kuin nykyään.
31.05.2018
Riku avatar
68 viestiä
Fiktiivi[quote="Iivari" post=57232
Tietysti myös Bushin kaudella tehdyt episodit 2-3 voisi tulkita päivänpoliittisiksi kannanotoiksi, mutta toisaalta Tasavallan suistuminen Imperiumiksi oli kaiketi jo aiemmin suunniteltu teema. Lisäksi sosiaalinen media ja klikkijournalismi ei vielä silloin kärjistäneet asioita samalla tavalla kuin nykyään.
Olen itsekin tässä tullut miettineeksi, että entä 1-3 poliittisesti, en niinkään tasavallan kaatumisen osalta, mikä oli jo aika lailla lukittu 1977. Jos prequel trilogiasta halua vetää poliittisia pointteja muuten niin keskeisin taitaa olla suuryritysten vallan ongelma, mutta se oli enemmän luonnollinen osa maailmaa. En ainakaan ole koskaan kokenut, että Lucasin leffat olisi tuputtanut jotain Lucasin poliittista näkemystä.

Monet kyllä periaatteessa pitää politiikkaa yhtenä kyseisen trilogian ongelmana, mutta käsittääkseni kyse on enemmän sitä, että ihmisiä ei kiinnostanut katsella senaatin kokouksia ja keskusteluja tähtiensota-elokuvassa.
^ Ylös