24.11.2021 18:48 #1 :: Jussi
Jaakko Wilenius: Königsberg kestää

Abraxas
Arthur Machen: Suuri Jumala Pan

Arktinen Banaani
Wilkie Collins: Kuunkivi (uusi suomennos)
Hemmo Murto-Unkila: Hudd-sedän suolasirotin

Art House
Erin Hunter: Synkin yö (Soturikissat – Varjojen aika, osa 4)
Erin Hunter: Tulijoki (Soturikissat – Varjojen aika, osa 5)
Erin Hunter: Raivoava myrsky (Soturikissat – Varjojen aika, osa 6)
Erin Hunter: Klaanien kissat (Soturikissat – Klaanien kirjat, osa 4)

Aula
Niklas Ahnberg: Poika joka käveli vetten päällä (Daniel Dark -trilogia, osa 1)
Victoria Aveyard: Miekan murtaja (Maailmojen murtaja, osa 2)
Leigh Bardugo: Korppien kehä (Paluu Grishaversumiin, osa 1)
Cixin Liu: Pallosalama
Ane Riel: Tiima
Sami Tissari: Krysa
Jyrki Vainonen: Täytetyt

Aurinko
Harriet Muncaster: Victoria Stitch – Kauhea ja kimaltava (Victoria Stitch, osa 1)
V. M. Toivonen: Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin, osa 3)

Aviador
Jarkko Tontti: Vedeera ja polttavan auringon maa (Vedeera, osa 3)
Maarit Verronen: Orionin vyö

Basam Books
Sinikka Koyama: Joka kurjen laulua kuuntelee
Arthur Machen Sirpale elämää
Emmi Mustaniemi: Pahuuden siemen (Panthomes, osa 1)
Olaf Stapledon: Tähtien tekijä

Bazar
Ruth Hogan: Madame Burovan kuu ja tähdet
Luke Smitherd: Kivimies (Kivimies, osa 1)

Gummerus
Elina Airio: Metsässä juoksee nainen
Mikko Kamula: Kalevan pojat (Metsän kansa, osa 4)
Sarah J. Maas: Tuhkan valtiatar, osa 1 (Throne of Glass, osa 7)
Sarah J. Maas: Tuhkan valtiatar, osa 2 (Throne of Glass, osa 7)
Richard Powers: Hämmästys
Douglas Preston & Lincoln Child: Purppurarannikko (Pendergast, osa 13)
Nora Roberts: Muutoksen aika (Lohikäärmesydän, osa 2)
Tui T. Sutherland: Kätketty valtakunta (Tulisiivet, osa 3)
Tui T. Sutherland: Synkkä salaisuus (Tulisiivet, osa 4)
Tui T. Sutherland: Kirkkain yö (Tulisiivet, osa 5)

Haamu
Per Faxneld: Uhripuu
Jukka Laajarinne: Isien paluu (Hurme, osa 2)
Lauri Lattu: Susiraja
Anne Leinonen: Elokuussa minä kuolen

HarperCollins
Anna James: Tilly ja seikkailujen kartta (Pages & Kumppanit, osa 3)
Anna James: Tilly ja kirjojen kätkijät (Pages & Kumppanit, osa 4)

Helmivyö
Edgar Rice Burroughs: Pois ajan syövereistä (Caspak-trilogia, osa 3)
Harri István Mäki: Paras mahdollinen

Icasos
Tatu Kokko: Rob McCool ja Lapponian vangit (Rob McCool, osa 3)

Into
Heine Bakkeid: Haudattu salaisuus (Thorkild Aske, osa 4)
Annette Bjergfeldt: Palermotien taivaallinen laulu
Thomas Engström & Margit Richert: Nattavaara (Pohjoinen-trilogia, osa 1)
Andy Weir: Operaatio Ave Maria

Jalava
N. K. Jemisin: Obeliskiportti (Murtunut maailma, osa 2)
N. K. Jemisin: Kivinen taivas (Murtunut maailma, osa 3)

Johnny Kniga
Mikko-Pekka Heikkinen: Norppaöljy

Karisto
Anne Kovalainen: Ensin palasivat linnut
J. S. Meresmaa: Kenties tapan sinut vielä

Kosmos
Seidi Saikkonen: Jälkeen

Kumma-kustannus
Tania del Rio & Will Staehle: Warren 13. ja Kaikkinäkevä silmä (Warren 13., osa 1)
Catherine Doyle: Myrskynvartijoiden taistelu (Myrskynvartija-trilogia, osa 3)
Helena Immonen: Näkymätön Milanna ja kielletty kirja (Näkymätön Milanna, osa 2)
Helena Immonen: Jakov Korina ja synkiön salaisuus (Maagisten maailmojen mysteerit, osa 1)

Kustannus-Mäkelä
Rasaliina Jänö: Taikakello (Viereismaailmojen seikkailut, osa 1)
Heli Koskinen: Zeta: Uskallatko pelata? (Zeta, osa 1)
Hilkka Liitsola: Uuden alun kajo (Kajo, osa 3)

Kvaliti
Hanna van der Steen: Hylätyt

Like
Tiina Raevaara: Sielujen syöveri (Eerika Hämeranta, osa 3)
Alastair Reynolds: Noidankehä

Minerva
Carole Johnstone: Peilimaa
Elina Rouhiainen: Hirmunsilmä (Nelimaan tarinat, osa 2)

Myllylahti
Sini Helminen: Sysi (Lujaverinen, osa 2)
Anu Holopainen: Räyhähenki (Iik!, osa 7)
Anu Holopainen: Krampus (Iik!, osa 8)
Suvi Nurmi: Etsijöiden aika (Routala-sarja, osa 2)
Merja Toppi: Sielusiepparin jäljillä (Melko mystistä, osa 2)

Nysalor-kustannus
Robert E. Howard: Solomon Kane – kootut kertomukset ja runot
Camilla Kantola: Linnunsolu
Lucilla Lin: Pyhän maailman lapset
Hanna Morre: Vastatuulen lohikäärme
Shimo Suntila: Kalpean noidan naamio
Epätie – Kauhutarinoita kotimaanmatkailusta (antologia, toimittaneet Toni Saarinen & Reetta Vuokko-Syrjänen)
Rataskärmes ja muita steampunk-tarinoita (antologia, toimittanut Matti Järvinen)

Oppian

J.S. Meresmaa: Akanvirta
Heikki Nevala: Vaivaispoika ja muita paholaisia
Nadja Sokura: Tuntemattomat tiet
Reetta Vuokko-Syrjänen: Syntykeho, eli miten juosta pakoon ilman jalkoja
Hämärän periltä – historiallisia kauhunovelleja (antologia, toimittaneet Samuli Antila ja Anne Leinonen)

Otava
Cressida Cowell: Kadonneiden järvi (Taikuuden aika, osa 4)
Mohsin Hamid: Viimeinen valkoinen mies
Johanna Holmström: Selkounien käsikirja
Katri Kauppinen: Laakson linnut, Aavan laulut
Siri Kolu & Johanna Lumme: Yön salaisuus (Hereiset, osa 1)
Oskar Källner & Karl Johnsson: Hautaplaneetta (Imperiumin perilliset, osa 3)
Oskar Källner & Karl Johnsson: Muistisäiliö (Imperiumin perilliset, osa 4)
Hannele Lampela: Lohikäärmeen kirous (Talventaian tarinoita, osa 2)
Marko Leino: Unimaailman vangit
Tuomas Niskakangas: Miekka (Leo Koski, osa 2)
Oona Pohjolainen & Adile Sevimli: Kärsimyskukkauuteaddiktio

Keigo Higashino: Namiyan puodin ihmeet

Sammakko
Heikki Kännö: Ihmishämärä

Siltala
Antti Leikas: Tonttu – Valot sammuvat (Tonttu, osa 2)

S&S
Vuokko Hurme: Varjovieras (Värikkäät, osa 3)
Vuokko Hurme: Vaara värikylpylässä (Värikkäät, osa 4)
Ulpu-Maria Lehtinen: Kalmanperhon kutsu (Kalmanperho-trilogia, osa 1)
Piia Leino: Aarteidesi aikakirjat

Storytel
Marko Hautala: Kaikki mitä tahdot (ensi kertaa painettuna kirjana)

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Jyrki Korpua: Tolkien ja Kalevala

Tammi
Liz Braswell: Toinen tähti oikealla (Twisted Tales)
Liz Braswell: Mikä kerran oli minun (Twisted Tales)
Elly Brown: Kummat (Kummat, osa 1)
Rae Carson: Skywalkerin nousu (Star Wars -trilogia, osa 3)
Don DeLillo: Hiljaisuus
Alan Dean Foster: Voima herää (Star Wars -trilogia, osa 1)
Jason Fry: Viimeiset jedit (Star Wars -trilogia, osa 2)
Marko Hautala: Kuolleiden valssi
A.R.S. Horkka: Jäätävää (Nordic Horror, osa 1)
A.R.S. Horkka: Kellopelikuiskaaja (Nordic Horror, osa 2)
A.R.S. Horkka: Korvaaja (Nordic Horror, osa 3)
Stephen King: Billy Summers
Stephen King: Myöhemmin
Emily St. John Mandel: Asema 11
Haruki Murakami: Ensimmäinen persoona
Timo Parvela & Pasi Pitkänen: Auroria (Varjot, osa 2)
Timo Parvela & Pasi Pitkänen: Krampus (Varjot, osa 3)
Juha Roiha: Yksi aina valvoo
J. K. Rowling & Steve Kloves: Ihmeotukset – Dumbledoren salaisuudet: Alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus
Joe Schreiber: The Mandalorian – Seikkailu alkaa (Star Wars: The Mandalorian, osa 1)
Salla Simukka: Tästä kaikki alkaa
A. F. Steadman: Skandar ja yksisarvisvaras (Skandar, osa 1)
Maria Turtschaninoff: Suomaa

Teos
Kalle Kinnunen: Veden vartija – Teemestarin kirjasta elokuvaksi
Merja Kyllönen: Vainajaiset

Täysi käsi
Philip K. Dick: Uneksivatko androidit sähkölampaista? (uusi suomennos)
Ville Vuorela: Pitkien varjojen maa (Praedor)

Varjo Kustannus
Anu Kuusenoksa: Nekromantikko (Aurora, osa 6)

Vaskikirjat
Ray Bradbury: Ukkosen jyrähdys ja muita tarinoita
David Drake: Vettius ja kumppanit
Harry Harrison: Selviytyjien planeetta

WSOY
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Luurankotie (Maailman viimeiset tyypit, osa 6)
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Tuomiopäivän taisto (Maailman viimeiset tyypit, osa 7)
Humphrey Carpenter: J.R.R. Tolkien – Elämäkerta (uusi laitos, jossa tarkistettu suomennos)
Kiera Cass: Kihlattu (Coroan kronikat, osa 1)
Eoin Colfer: Fowlin kaksoset kiistävät kaiken (Fowlin kaksoset, osa 2)
Clive Cussler & Graham Brown: Jäätikön uhka (NUMA-sarja)
Anthony Doerr: Taivaanrannan taa
Siiri Enoranta: Maailmantyttäret
Kari Enqvist: Wilson
Mariana Enriquez: Yö kuuluu meille
Stephanie Garber: Olipa kerran särkynyt sydän (sarjan avausosa)
Erin Hunter: Henkiensyöjät (Uljasmaa, osa 5)
Erin Hunter: Leijonan vala (Uljasmaa, osa 6)
Aleksi Heikkilä: Hiljainen vieras
Jens Liljestrand: Vaikka kaikki päättyisi
Elina Pitkäkangas: Sang
Marisha Rasi-Koskinen: Pudonneet
Riley Sager: Eloonjääneet tytöt
Andrzej Sapkowski: Lux perpetua 1 (Hussilaistrilogia, osa 3)
Thomas Taylor: Festergrimm (Aaveranta, osa 4)
J. R. R. Tolkien: Kirjoituksia Keski-Maasta (toimittanut Carl F. Hostetter)
Kiersten White: Kaikki pois piilosta
Muokannut 25.10.2023 11:57 Jussi
Tykännyt: Hiistu

24.11.2021 19:12 #2 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Listasta löytyvät tähän mennessä selvinneet ensi vuoden kirjat. Tuttuun tapaan ketjussa saa kommentoida kirjatarjontaa ja kertoa puuttuvista nimekkeistä.

Minut yllätti se, että Tammi suomentaa elokuussa Emily St. John Mandelin upean Asema 11:n osana Keltaista kirjastoa. Luin romaanin muutama vuosi sitten alkukielellä, kun päättelin, ettei tästä vuonna 2014 julkaistusta modernista klassikosta ole luvassa suomennosta. Ehkä Tammen innoitti myöhästyneeseen kääntämiseen se, että Station Eleven -minisarja alkaa HBO Maxilla joulukuussa.

Se on hienoa, että David Drakelta saadaan viimeinkin ensimmäinen kirja suomeksi: Vaskikirjat julkaisee novellikokoelman Vettius ja kumppanit maaliskuussa. Drakelta on aiemmin käännetty vain muutama novelli antologioissa. Vettius-kokoelman novelleista kaksi on näitä aiemmin suomennettuja: Lohikäärmeen hampaat ilmestyi Pimeyden linnakkeessa vuonna 1991 ja Krokotiilikuningas Shoredanin kelloissa seuraavana vuonna. Vettiuksesta löytyy Draken fantasianovelli The Barrow Troll, joka pääsi aikoinaan ehdolle arvostettuun World Fantasy -palkintoon.

Sitä en odottanut, että Tammi suomentaa vasta nyt Disneyn Tähtien sota -trilogian romaaniversiot. Elokuvien nimille saadaan kirjojen myötä ensimmäiset viralliset suomenkieliset nimet: The Last Jedi on suomeksi monikossa Viimeiset jedit.

Mainitaan viimeisenä huomiona se, että Gummeruksen alkuvuoden ohjelmasta puuttuu Sarah J. Maasin Throne of Glassin päätöskirja Tuhkan valtakunta. Oletin suomennoksen ilmestyvän keväällä.
Muokannut 24.11.2021 19:13 Jussi

10.01.2022 05:24 #3 :: Freyja
Vuoden 2022 kirjat
Jemisinin kirjat taitaa olla parasta mitä tänä vuonna suomeksi ilmestyy. Stephen Kingin Billy Summersin ja Marko Hautalan Kuolleiden valssin olen jo lukenut, ja molempia suosittelen ehdottomasti! Hautalan kirjan voisi laittaa ilmestyneeksi, kun on kaupoissa jo myytävänä.
Muokannut 10.01.2022 05:26 Freyja

10.01.2022 12:45 #4 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Kiitos tiedosta, merkitsin Hautalan novellikokoelman ilmestyneeksi.

Tämän vuoden selvinneestä kirjatarjonnasta muuten nostaisin Asema 11:n ja Eksyneen sotilaan Jemisinin trilogian yläpuolelle. Ja tietenkin Tulen ja veren, jos se saadaan alkaneen vuoden aikana suomeksi. Todennäköisesti myös Lux perpetua 1 tulee iskemään minuun kovempaa. Ja kustantamojen syksyn julkaisuohjelmat ovat lähes kokonaan vielä kertomatta.

Pidin Murtuneesta maailmasta, ja antaisin kaikille osille arvosanaksi neljä tähteä viidestä. Se on omaperäistä fantasiaa normaalista poikkeavalla kerrontatyylillä. Mutta trilogiasta jäi uupumaan "se jokin" – en missään vaiheessa innostunut siitä tai harkinnut neljän ja puolen tähden antamista. Sarja ei siis lukeudu suosikkeihini, enkä halua kirjoja hyllyyni. En tiedä, aionko joskus lukea trilogian uudestaan kokeilemalla Jalavan suomennosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että vastaus on kielteinen. Siitä pitää antaa kehut Jemisinille, että hän onnistui pitämään Murtuneen maailman hyvin tasalaatuisena. En osaa yhtään sanoa, mikä trilogian osista on paras tai heikoin. Hyödynsin siis kirjastoa lukiessani The Broken Earthin alkukielellä.

Edellisessä viestissäni kommentoin kevään kirjatarjontaa. En muistanut mainita kahta isoa puutetta: Ernest Clinen Ready Player Two ja Andy Weirin Project Hail Mary. Molempien saamiseksi suomeksi on silti toivoa, sillä kirjailijoiden edelliset teokset käännettiin hitaasti. Clinen Armadan ilmestymiseen meni Gummerukselta lähes kolme vuotta ja Weirin Artemikseen Innolta noin puolitoista vuotta. Jos Into noudattaa vastaavaa aikataulua Hail Maryn kanssa, ilmestyy se suomeksi tämän vuoden lopussa. Ja ehkä Ready Player Twota voisi silloin odotella Gummerukselta – marraskuussa tulee kaksi vuotta täyteen kirjan julkaisusta alkukielellä. Armadan aikataululla suomennos saapuu vasta ensi vuonna.

11.01.2022 01:09 #5 :: Freyja
Vuoden 2022 kirjat
Luin Station Elevenin sen ilmestyessä alkuperäiskielellä ja annoin sille muistaakseni 2/5 tähteä. Ehkä luen sen uudestaan suomeksi, tai pikemmin kuuntelen jos tulee äänikirjana. Wolfen teoksen luen ehkä sitten, kun muutkin osat ovat ilmestyneet.

25.01.2022 21:25 #6 :: Freyja
Vuoden 2022 kirjat
William Gibsonin Neurovelho, Kreivi Nolla ja Mona Lisa ovat ilmestyneet WSOYn e- ja äänikirjoina.  Eivät varsinaisesti ole uutuusteoksia, mutta edustavat uutta mielenkiintoista suuntaa, että vuosikymmeniä sitten julkaistuista teoksista otetaan uusintapainoksia sähköiseen muotoon. Kannatan ehdottomasti. Otin Neurovelhon heti uudelleenlukuun äänikirjana.

02.02.2022 13:41 #7 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Joo, minustakin julkaisu uusissa formaateissa on hienoa, vaikken itse lue ollenkaan e-kirjoja tai kuuntele äänikirjoja. Tällä tavalla kirjat tavoittavat uusia ihmisiä. Uusien paperikirjapainosten ottaminen William Gibsonin trilogiasta tuskin olisi WSOY:lle kannattavaa. Ja onhan suomennokset aiemmin jo julkaistu – fyysisiä kirjoja voi hankkia käytettyinä.

Olen toisessa ketjussa toivonut Karistolta uutta pokkaripainosta Ajan pyörän avausosasta, ja mieluiten kokonaisena kirjana eikä kahdeksi niteeksi pilkottuna. Siitä huolimatta, että teos julkaistiin suomeksi viime vuonna sekä e-kirjana että äänikirjana (tuttuun tapaan kahtia jaettuna). Tämä on mielestäni eri asia kuin Gibsonin kohdalla, sillä Amazonin tv-sarjasovitus on nostanut Robert Jordanin kirjasarjan suosiota valtavasti. Tv-kannellinen pokkari varmasti myisi meilläkin hyvin, samaan tapaan kuin Frank Herbertin Dyyni.[*] Ainakin jos se olisi kokonainen.

Ajan pyörän äänikirjoissa uusin julkaisu on Kaaoksen valtias, suomennosten 13. osa. Ennakkotietojen mukaan viimeinen suomennos Käsipuoli (osa 25) ilmestyy äänikirjana 2. elokuuta. Kiinnostavaa nähdä, mitä sitten tapahtuu. Tuleeko uudelta yleisöltä palautetta kustantamolle, että tarina haluttaisiin kuunnella loppuun asti suomeksi? Karisto/Otava on näköjään varautunut asiaan laittamalla valheellisen väitteen äänikirjan esittelytekstiin:

Käsipuoli on eeppisen Ajan Pyörä-sarjan päätösosa.

Mahdollisen palautteen voi kuitata sillä, että sarja on jo tullut päätökseen...

Otava julkaisee Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogian ensi kertaa jättipokkareina. Kaikki kolme kirjaa tulevat myyntiin samana päivänä: 24. elokuuta. Kansikuvia ei ole vielä paljastettu, joten ei ole tiedossa, käytetäänkö näissä tv-sarjaan liittyvää kansitaidetta.

Nyt on selvinnyt, että Gummerus jakaa Sarah J. Maasin Throne of Glassin päätösosan suomennoksessa kahtia. Tuhkan valtiattaren molempien puolikkaiden pitäisi ilmestyä kesällä.

Freyja post=64882 kirjoitti: Luin Station Elevenin sen ilmestyessä alkuperäiskielellä ja annoin sille muistaakseni 2/5 tähteä. Ehkä luen sen uudestaan suomeksi, tai pikemmin kuuntelen jos tulee äänikirjana.

Täytyy ihailla, jos todella jaksat lukea/kuunnella toiseen kertaa. Minulle kahden tähden kirja on sellainen, joka tekee mieli jättää lukiessa kesken ja johon en halua koskaan tarttua uudestaan. Minusta Station Eleven on viiden tähden kirja ja aion lukea sen suomennoksena. Ehkä uskallan jossain välissä kokeilla HBO:n tuoretta minisarjasovitusta, vaikka pelottaa etukäteen, kuinka tarinaa on muutettu.

[*] Elokuvakannellinen Dyyni on viihtynyt koko syksyn Mitä Suomi lukee -listalla, ja oli joulukuussakin maamme kuudenneksi myydyin pokkari. Huomasin pari viikkoa sitten Joensuun Suomalaisessa, että Dyyni oli myymälän neljänneksi ostetuin pokkari. Myönnetään, että en usko Ajan pyörän avausosan pääsevän kokonaisena pokkarina ihan tällaiseen suosioon.

20.03.2022 01:13 #8 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Olen lisäillyt tietokantaan ja päivittänyt avausviestin listaan kesän ja syksyn kirjoja. Kaikki eivät ole vielä selvillä: esimerkiksi Jalavan, Gummeruksen ja Aulan syksyn julkaisuja ei ole kerrottu.

Viime aikoina selvinneistä eniten ilahduttaa Andy Weirin Operaatio Ave Maria, joka on luvassa Innolta syyskuussa. Se on myös kiva, että Aula suomentaa kesäkuussa Leigh Bardugon Korppien kehä -duologian avausosan. Olen lukenut sarjan englanniksi, ja se oli minusta selvä parannus Grishaversumi-trilogiasta. Korppien kehää voi suositella Scott Lynchin Locke Lamoran valheista pitäneille.

Booky.fi-verkkokirjakaupan mukaan Gene Wolfen Eksynyt sotilas/Sotilas sumussa julkaistaan 15. kesäkuuta. En tiedä, onko tuo päivänmäärä yhtään luotettava. Syksyn suomenkielisessä kirjatarjonnassa innostaa kovasti yksi teos, joka ei ole spefiä: Robert Galbraithin kuudes Cormoran Strike -romaani Sysimusta sydän. Käännös on luvassa Otavalta 17. lokakuuta, ja sen pituudeksi on merkitty 900 sivua kovakantisena.
Muokannut 20.03.2022 01:17 Jussi

06.05.2022 15:33 #9 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Loppuvuoden kirjatarjonta on lähes kokonaan selvillä. Joitakin lisäyksiä varmasti vielä tulee, mutta lähes kaikki kustantamot ovat julkaisseet kataloginsa. Ikävänä juttuna Gummerukselta ei ole luvassa syksyllä Ernest Clinen Ready Player Twota. Jätetäänkö tämä hittikirja tosiaan suomentamatta? Täytyy sitten lainata kirjastosta alkukielellä.

Kuten sanoin edellisessä viestissä, ilmestyy Operaatio Ave Maria suomeksi syyskuussa. Se vähän yllätti, ettei Into Kustannuksen esitteessä ole pokkariversiota Andy Weirin edellisestä romaanista Artemis. Yksin Marsissa -kirjasta sellainen ilmestyi, ja nyt kun Weiriltä tulee uusi teos, olisi ollut hyvä hetki julkaista edellinen pokkarina.

Itärannan Teemestarin kirja ilmestyy elokuvakannellisena pokkarina elo-syyskuun vaihteessa:

Margaret Weisilta ja Tracy Hickmanilta tulee pitkän tauon jälkeen uusi Dragonlance-kirja. Dragons of Deceit on luvassa elokuun alussa, ja se avaa Dragonlance Destinies -nimisen sarjan. Teos sijoittuu Peitsen sodan jälkeiseen aikaan, ja vaikka päähenkilö on uusi, luvataan kirjassa tavattavan tuttuja hahmoja. Kuten markkinointitekstissä sanotaan:

A NEW TWIST ON BELOVED CHARACTERS AND SETTINGS: These novels return to the fan-favorite characters that appeared in the two trilogies that formed the core of the Dragonlance phenomenon, Dragonlance Chronicles and Dragonlance Legends, allowing dedicated fans to revisit everything that made the books so special to them.

Jalava on lopettanut Dragonlance-romaanien suomentamisen: viimeinen oli Jean Raben Hiisikansa keväällä 2011. Silti vähän mietin ennen kustantamon syyskatalogin paljastamista, voisiko Dragons of Deceit kuitenkin löytyä sieltä, mutta näin ei tapahtunut. Weisin & Hickmanin edellinen Dragonlance-kirja Tiimalasivelhon lohikäärmeet saatiin suomeksi kolme kuukautta alkuteoksen ilmestymisen jälkeen. Mutta onhan se toki mahdollista, että Jalava on ostanut uutuuteen suomennosoikeudet, ja käännös tulee joskus ensi vuonna. Mutta mahdollisuus tällaiseen taitaa olla olemattoman pieni. Kustantamo luopui kokonaan roolipelifantasiasta ja keskeytti jättisuositun R.A. Salvatoren Drizzt-kirjojen julkaisun jo muutama vuosi sitten.

20.07.2022 12:27 #10 :: Freyja
Vuoden 2022 kirjat
Luin alkuvuodesta Philip K. Dickin Palkkionmetsästäjän ja aion lukea sen uudestaan J. Pekka Mäkelän uusiosuomentamana, joka ilmestyy ilmeisesti jo nyt heinäkuun lopulla. Vihdoinkin nimi on se mitä Dick on valinnutkin tarinan nimeksi: Uneksivatko androidit sähkölampaista?

14.08.2022 12:44 #11 :: Jussi
Vuoden 2022 kirjat
Pitkän tauon jälkeen päivitin avausviestin listaa, jonka pitäisi olla nyt ajan tasalla. En kesällä ole aktiivisesti seurannut alaa, joten minulle selvisi vasta tällä viikolla, että Nysalor-kustannus julkaisi heinäkuussa kovakantisen teoksen Solomon Kane: kootut kertomukset ja runot. Siitä löytyy ensimmäistä kertaa suomennettuna Robert E. Howardin kirjoittama Solomon Kane -materiaali kokonaisuudessaan. Upea kulttuuriteko Nysalorilta!

Ihmettelin ketjussa aiemmin sitä, että Robert Jordanin Käsipuolen äänikirjan esittelytekstissä väitettiin teoksen olevan Ajan Pyörän päätösosa. Äänikirja on nyt ilmestynyt, ja mainitsemaani kohtaa on esittelyssä muokattu tällaiseksi:

Käsipuoli on Ajan Pyörän viimeinen Robert Jordanin kirjoittama osa.

Jännittää nähdä, saadaanko ensi vuonna The Gathering Storm suomeksi. Amazon Prime Videon tv-sarjasovitus on ollut menestys, ja heinäkuussa sen kolmas tuotantokausi vahvistettiin virallisesti.

Puhuin ketjussa helmikuussa myös siitä, kuinka Tammi julkaisee Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogian ensi kertaa jättipokkareina elokuussa. Tämä julkaisu peruttiin jostain syystä kokonaan, mutta kaikki kolme klassikkokirjaa ovat yhä saatavilla kovakantisina. Lyran kirjat -trilogian kahdesta ilmestyneestä osasta ei ole tullut ollenkaan pehmeäkantisia laitoksia, mikä on minusta erikoista. Vedenpaisumuksen ja Ruusunmetsästäjien kovakantiset suomennokset ovat melkoisia tiiliskiviä, ja kevyempinä nidottuina kirjoina Pullmanin uudelle menestyssarjalle löytyisi lisää lukijoita.

WSOY julkaisi yllättäen kesäkuussa Andrzej Sapkowskin ensimmäisen Noituri-kirjan Viimeisen toivomuksen tv-sarjakannellisena pokkarina. Normaalilla kansikuvalla varustettu pokkari pysyy myös myynnissä. En tiedä, miksi kustantamo päätyi julkaisuun vasta nyt. Eikö parempi hetki olisi ollut Netflixin tv-sarjan alkaminen vuonna 2019, tai sen toisen kauden käynnistyminen viime joulukuussa?
Muokannut 14.08.2022 12:49 Jussi
Tykännyt: KiLLPaTRiCK