Ara - kirjahylly
Kirjamakuni




Risingshadow.net kirjahylly
Suosikkejani
Viimeisimmät tapahtumat
★★★★☆☆☆☆☆☆ 4 / 10
Perhosen varjossa on oikeastaan vaan yksi hahmo, johon keskitytään, muut ovat vain etäisiä sivuhahmoja, jotka vain piipahtavat mukana tarinassa ja katoavat sitten takavasemmalle. Ja ainoa hahmon, Linnean maailmaan ei pääse kunnolla sisälle. Teräs kuvailee kyllä hyvin anoreksisen ajatuksia ja vanhempien eron aiheuttamia ongelmia, mutta syvempää pohdiskelua ei tule, vaikka kuinka odottaa. Ja harmittaa sanoa näin, mutta loppu oli liian nopeasti ja helposti tehty, kuin kirjailijalta olisi loppunut ajatukset ja mielenkiinto kesken. Koko kirja on luonnosmainen, kuin pelkkä raakile vielä, jonka perusidea ja juonenkäänteet on kirjoitettu, mutta joka vaatisi lisää syvyyttä, pohdiskelua ja ylipäätään kaikkea vielä lisää. Perusidea on hyvä, mutta toteutus ei yksinkertaisesti vain onnistunut. Aiheesta olisi kyennyt kirjoittamaan vielä kaksikertaa enemmän tekstiä.
★★★★☆☆☆☆☆☆ 4 / 10
Taidan olla yksi niistä harvoista, jotka todella alkavat ärsyyntyä Varjojen kaupungit -sarjaan (=arvioinut kirjan kahdella tähdellä). Ensimmäinen kirja oli alusta hyvä ja lopusta taas pettymys, kun kävi ilmi, että Jace ja Clary olivat sisaruksia (yksi maailman vanhimmista kliseistä, joita on alkanut näkyä harmittavan paljon tämän päivän fantasiakirjallisuudessa esim. kolmiodraama). Toisessa osassa tarina meni hyvin eteenpäin ja aloin todella kiinnostua sarjasta, kun Clary löysi voimansa ja Valentinen suunnitelmat menivät ainakin osakseen pipariksi. Kolmas oli jo hyvä, oikeasti hyvä, kun saatiin enemmän tietoa Idris'istä, Valentinen suunnitelmat saatiin estettyä ja kaikki päättyi hyvin. Sarja olisi voinut loppua siihen ja olisin saattanut merkitä kolmannen osan yhdeksi suosikkikirjoistani. Clare kuitenkin kirjoitti neljänne osan - joka olisi pitänyt jättää lukijan oman mielikuvituksen varaan. Claryn ja Jacen kuvio alkoi mennä sotkuiseksi jo kirjan alussa ja lopulta niin vaikeaksi, että sitä oli todella tympäännyttävää lukea. Simonin toilailut ja vaikutus tapahtumiin olivat mielenkiintoinen ja hyvä lisä, mutta lopulta nekään eivät voineet laimentaa pettymystä sarjan todellisten päähenkilöiden sössiessä jatkuvasti. Jacen oma päättämättömyys ja Claryn hapuilu sokkona tilanteen korjaamiseksi sai ainakin minut kiristelemään hampaitani. Jo puolivälissä tarina alkoi tuntua väkisin kasatulta. Kun Lilith kuitenkin saatiin sillä erää kukistettua, huokaisin helpotuksesta. Ajattelin, että tämä loppuu näin, hyvä. Pääpari sai sovinnon aluilleen ja vaikka Sebastian jouduttiinkin jättämään henkiin, niin ei mitään. Hän ei aiheuta ongelmia, koska Simon ei antanut hänelle omaa vertaan. Sitten Clare menee ja kirjoittaakin Jacen Sebastianin valtaan. Aivan kuin Jace ei kykenisi vuosien varjomestätäjä-harjoittalun jälkeen laittamaan tälle ollenkaan vastaan. Mitä ihmettä?! Koko loppuratkaisu kielii ideoiden loppumisesta tai niiden liian suuresta määrästä, ja neljännen kirjan kirjoitus rahastukselta. Jos Clarella on noin paljon insipiraatiota, olisi hän voinut aloittaa toisen kirjasarjan, mutta ei. Hänen oli pakko jatkaa Varjojen kaupunkeja, jonka tilanteet eivät enää fantasia-tasollakaan pysyneet realistisissa rajoissa. Päähahmot eivät kehityneet lainkaan, vaan junnasivat sokeina paikoillaan. Tulen kyllä lukemaan seuraavan osan, mutta erittäin suurella varauksella. Clare joutuu selittämään ja parantamaan tasoaan todella paljon, jos aikoo päästä edes ensimmäisen kirjan lähelle toisesta ja kolmannesta puhumattakaan.
★★★★★★★★★☆ 9 / 10
Totean heti tähän alkuun, että Yösirkus on enemmän lukeneiden kirja. Jos olet "yksi kirja kuukaudessa" -porukkaa, suosittelen jättämään tämän suosiolla väliin. En halua olla lannistava tai mitään, mutta Yösirkuksen ymmärtämiseen tarvitsee enemmän ns. ”kokemusta” vaikka ei sitä siksikään voi kutsua. Pikemminkin Yösirkus vaatii usean eri kirjailijan kirjoitustyylin tuntemisen vertailupohjaksi Erin Morgernsternin tyylille, jotta sen hienovaraisuutta ja kokonaisuuden hallintaa pystyy arvostamaan. Mutta siitä lisää edempänä. Kirjailijoilla on nykyään todella haastava tehtävä keksiä tarinoita, joita ei ole vielä kertaakaan kirjoitettu. Oikeastaan mahdoton. Jokainen tarina (öisin auki oleva sirkuskin ja sen oheinen rakkaustarina) on jo varmasti useaan kertaan kerrottu, joten on vaikea tehtävä kirjoittaa oma tarinansa niin, että se erottuu massasta. Juuri siinä Erin Morgernstern on kuitenkin onnistunut. Heti ensimmäisestä luvusta lähtien olin lumoutunut maailmasta, jonka hän lukijalleen loihti. Yllättävän vähällä kerronnalla Morgernstern kykenee kuljettamaan lukijansa mustavalkoiseen sirkukseen 1800-1900 -lukujen taitteeseen ja tuomaan tämän eteen kaikki sen ihmeet. Yösirkuksen elegantti, hienovarainen ja ennen kaikkea täysin ainutlaatuisen tuntuinen kerronta tekevät kirjasta, ainakin minun mielestäni, kuolemattoman. Morgernsternin kirjoitustyyli on siitä erikoinen, ettei se pakota lukijaa ymmärtämään mitään mitä tämä itse ei ole valmis sisäistämään, vaan hienovaraisesti ja melkein huomaamatta tuo lukijan tietoon lisää yksityiskohtia sirkuksesta ja lopulta pelistä, jonka näyttämönä se toimii. Tyyli on samanlainen kuin sirkus itse; pinnalta unelmointia ja hienovaraisuutta. Vain kaunis sirkus joka lumoaa kävijänsä antamatta tälle mitään sen ihmeempää mieltä järkyttävää kokemusta. Mutta jos osaa katsoa pinnan alle, löytää kokonaan toisen maailman, joka on täynnä merkityksiä ja yksittäisiä tarinoita. Tätä tarkoitin, kun puhuin "kokemuksesta". Ilman sitä, et näe muuta kuin kauniin ja lumoavan pinnan ymmärtämättä tarinan varsinaista sisältöä ja huomaamatta eri kerroksia, joita on yhtä paljon kuin tasoja pilvisokkelossa (lue kirja, niin käsität mitä tarkoitan). Siksi kirjaa tuleekin lukea tietyn etäisyyden päästä hahmoihin tai sirkukseen itseensä kiinnittymättä, jotta huomaa että jokaisen hahmon tarina erikseen on oikeastaan vain pala yhteistä suurempaa, koko Yösirkuksen tarinaa, joka samalla kertoo jokaisen hahmon oman tarinan. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, niin sanotusti. Pieni miinus täytyy silti mainita. Yösirkuksen loppuratkaisu ei ole aivan niin mieltä mullistava kuin se voisi olla, mutta minun vaa'assani se ei paljoa paina kirjan hyviin puoliin verrattuna. Et välttämättä ymmärtänyt puoliakaan siitä, mistä kirjoitin tuossa ylempänä. Saatat ajatella, että tämä on vain jonkun hienostelijan yritys tehdä vaikutusta sinuun, lukijaan. Vasta luettuasi ensimmäisen kolmanneksen Yösirkuksesta saatat hiukan aavistella mitä tarkoitan. Toisaalta, et välttämättä ymmärrä vielä silloinkaan kun olet lukenut koko kirjan. En minäkään ymmärtänyt ennen kuin luin teoksen uudelleen. Vasta kuin sain perusjuonen selville, pääsin tutustumaan itse Yösirkuksen maailmaan kunnolla. Tämä kirja katsos vain paranee jokaisen lukukerran jälkeen. Aina löytyy uusi teltta, jossa et olekaan vielä käynyt.
★★★★★★★★★☆ 9 / 10
Tulikronikka on loistava sekä lasten että aikuisten kirja. En ole pitkään aikaan lukenut mitään kirjaa niin suurella jännityksellä kun tätä. Vaikka tarina on kirjoitettu ns. lapsiystävällisellä tavalla, tapahtumat ja henkilöiden koettelemukset antavat aikuisellekin todellista sulateltavaa. John Stephensillä on todellinen taito luoda tarinan henkilöille tilanteita, joissa heillä on vastassaan koko maailmankaikkeuden olettamukset ja kiellot. En voi edes kuvailla kuinka loistava juonensuunnittelija Stephens on. Lukekaa kirja, niin sitten ymmärrätte. Uskomaton tarina, joka ansaitsee neljä ja puoli tähteään.