Nälkäpeli: Matkijanärhi

Suzanne Collins
scifi > dystopia, nuoret
Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli #3) - Suzanne Collins8.10

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi.

Andre Norton -palkintoehdokas 2010, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (nuortenkirjat) 2011.

”Nälkäpelin päätösosa yltää harvinaiseen suoritukseen: se on sarjan paras osa, kauniisti rakennettu ja älykäs romaani, joka onnistuu kaikilla tasoilla.” – Publishers Weekly

”Olen Katniss Everdeen. Olen seitsemäntoistavuotias. Kotini on Vyöhykkeellä 12, olin mukana Nälkäpelissä. Pääsin pakoon. Capitol vihaa minua. Peeta joutui vangiksi. Hänen uskotaan kuolleen. Todennäköisesti hän onkin kuollut. Luultavasti kuolema on hänelle paras vaihtoehto…

He kaikki haluavat, että asettuisin kunnolla rooliin joka minulle on suunniteltu. Vallankumouksen symboliksi. Matkijanärheksi. Ei riitä, että olen jo aikaisemmin uhmannut Capitolia Nälkäpelissä ja luonut siten ihmisiä yhdistävän tekijän. Minun täytyy nyt ryhtyä oikeaksi johtajaksi, vallankumouksen kasvoiksi, ääneksi ja ruumiillistumaksi. Useimmat vyöhykkeet ovat nyt avoimessa sodassa Capitolia vastaan, ja minun on oltava se, jonka he uskovat johtavan meidät voittoon.”

Katniss Everdeen on elossa, mutta hänen kotinsa, kuten koko Vyöhyke 12, on pyyhitty pois maailman kartalta. Kukaan ei tiedä missä Peeta on ja onko hän hengissä. Turvaan tuholta ehtivät Gale, Katnissin perhe ja kourallinen muita.

He kaikki elävät nyt Vyöhykkeellä 13, vastarinnan salatussa ytimessä, joka on kaikessa hiljaisuudessa kasvattanut kapinallisia ja uusia johtajia syöstäkseen presidentti Snow’n vallasta. Vallankumous on leimahtamassa täyteen liekkiinsä...

Ratkaiseva kysymys on, ryhtyykö Katniss sen symboliksi, valamaan Matkijanärhenä rohkeutta sotaan Capitolia vastaan. Yhteenotosta tulisi Nälkäpeliäkin hyytävämpi ja sen areena on koko Panemin valtakunta. Myös tämän pelin ovat käsikirjoittaneet Katnissia mahtavammat tahot, ja sen seuraukset saattavat tuhota viimeisetkin rippeet siitä, mikä enää on rakastamisen ja suojelemisen arvoista.

Suzanne Collinsin luoma jännityssarja Nälkäpeli sai lukijat rakastumaan sen sankariin, nuoreen Katniss Everdeeniin. Urhea ja tulisieluinen taistelija oli valmis riskeeraaman koko elämänsä voittaakseen epäinhimillisen ja julman tosi-TV-kilpailun ja pelastaakseen lähimmäisensä.

Seikkailutrilogian aikaisemmat osat Nälkäpeli ja Vihan liekit tekivät siitä menestyksen, ja kirjoja on myyty jo lähes 6 miljoonaa kappaletta. Odotettu päätösosa Matkijanärhi nousi heti ilmestyttyään bestsellerlistojen kärkeen.

The New York Times ylisti sarjan yltävän Narnian kaltaisten klassikoiden tasolle ja arvioi Katnissin olevan pitelemätön sekoitus Stieg Larssonin Millennium-sarjan Lisbeth Salanderia ja Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossua. Paitsi loistava ja lennokas jännitysromaani, Matkijanärhi on myös ajatuksia ravisteleva kertomus elämän ja kuoleman epäoikeudenmukaisuudesta ja herkkä tarina nuoresta rakkaudesta.

Matkijanärhi jatkaa Nälkäpelin ja Vihan liekkien tarinaa hengästyttävällä tempolla mutta säilyttää silti yhteiskuntakriittisen lähestymistapansa tarinaan. Tämä ilmenee etenkin terävien, havainnointikykyisten ja mielenkiintoisten henkilöhahmojen kautta. Collins on monipuolisuudessaan erittäin luova. (...) Aikuisten scifin ja fantasian harrastajien keskuudessa sarja on saanut suosiota, syystäkin.” – Maria Loikkanen, Savon Sanomat

”Trilogian päätösosa Matkijanärhi on saanut ylistäviä arvioita, eikä syyttä. Se on hieno huipennus Nälkäpelille.” – Heidi Ylitalo, Suosikki

Keskustelua: Suzanne Collins :: viestejä 3 kpl

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: marraskuu 12, 2010
Arvosanalla: 8.10/10
Arvosanoja: 628
Muokattu: elokuu 07, 2016

Nälkäpeli -kirjasarja

"Suzanne Collinsin Nälkäpeli-trilogia on ollut kansainvälinen supermenestys, jonka osia on myyty pelkästään USA:ssa yli 50 miljoonaa kappaletta ja joka on julkaistu 50 kielellä. Pelottavia tulevaisuudenkuvia väläyttelevä jännitysromaanisarja on paitsi hyytävä vertauskuva aikamme kilpailuyhteiskunnasta myös herkkä tarina nuoren rakkauden voimasta."

Nälkäpeli (Nälkäpeli #1)8.78
Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli #2)8.40
Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli #3)8.10
Nälkäpeli 1–38.74
Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä7.46

Kirja-arvioita

huhtikuu 12, 2016
Ihan samaa hyvää tasoa kuin aiemmatkin osat. Välillä tylsähköä luettavaa, mutta ei liian usein. Kirjan loppu hieman yllätti kokonaisuudessaan, mutta hyvä loppu ehdottomasti hyvälle trilogialle.
joulukuu 05, 2015
Pettymys. Toisen kirjan jälkeen odotin jotain parempaa mutta tässä kirjassa juoni oli huono se läsähti kasaan moneen kertaan jos olisi jatkoa ei tämän jälkeen enää kiinnostais. Huono
10/10 |
elokuu 19, 2015
Mahtava kirja. Sarjan paras. Minua häiritsi sarjassa vain se, että päähenkilö tuntui muuttuvan niin radikaalisti sarjan aikana. Henkilöt myös tuntuivat etäisemmiltä tässä kirjassa.
heinäkuu 07, 2015
Tämä oli vähän tylsempi kuin edelliset osat. Tuntui että liiaksi vain junnattiin vyöhykeen 13 bunkkereissa. Loppuratkaisukaan ei mikään hiuksianostattava ollut. Ei kirja kuitenkaan huonokaan ole.
7/10 |
kesäkuu 30, 2015
Hyvä kirja, ei kuitenkaan yhtä hybä kuin aiemmat. Tuntui että kaikki vain kuoli pois ja loppu oli aika lyhyt ja vähäsanainen. Kannattaa kuitenkin lukea.
9/10 |
helmikuu 10, 2015
Ehdottomasti paras kirja trilogiassa! Suosittelen kaikille oikein lämpimästi tätä nerokasta kirjaa, matkijanärheä!
10/10 |
helmikuu 05, 2015
Matkijanärhi oli todella hyvä kirja, muttei yhtä hyvä kuin edeltäjänsä. Olen aina tykännyt eniten Vihan liekeistä, mutta Matkijanärhikin oli hyvin toteutettu ja koukuttava kirja. Matkijanärhi oli ihan hyvä lopetus trilogialle, mutta ...
tammikuu 29, 2015
Matkijanärhikin oli hyvä kirja, vaikka ei niin hyvä kuin edeltäjänsä. Kirja sisälsi reipasta toimintaa ja kunnon draamaa ja todella paljon kaikkea sellaista, mistä normaalisti ilahdun tässä lajityypissä. Toteutus ei vain ollut paras ...
9/10 |
tammikuu 26, 2015
Täs on vähän sellast yli menemisen makua, mut mahtava kirja silti. Oisin kyl voinu lukee kolmannenki kirjan, joka ois kertonu "normist" nälkäpelist et oltais menty areenal jne. koska jotenki se idea on niin karmivan käsittämättömän upee
7/10 |
tammikuu 24, 2015
Pidin enemmän aikaisemmista osista, mutta tämäkin vei kyllä täysin mukanaan! Suosittelen lämpimästi! :)