Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli-trilogia, #3)

Nälkäpeli: Matkijanärhi

Suzanne Collins
Julkaistu: marraskuu 12, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Mockingjay

Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi.

Andre Norton -palkintoehdokas 2010, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (nuortenkirjat) 2011.

”Nälkäpelin päätösosa yltää harvinaiseen suoritukseen: se on sarjan paras osa, kauniisti rakennettu ja älykäs romaani, joka onnistuu kaikilla tasoilla.” – Publishers Weekly

”Olen Katniss Everdeen. Olen seitsemäntoistavuotias. Kotini on Vyöhykkeellä 12, olin mukana Nälkäpelissä. Pääsin pakoon. Capitol vihaa minua. Peeta joutui vangiksi. Hänen uskotaan kuolleen. Todennäköisesti hän onkin kuollut. Luultavasti kuolema on hänelle paras vaihtoehto…

He kaikki haluavat, että asettuisin kunnolla rooliin joka minulle on suunniteltu. Vallankumouksen symboliksi. Matkijanärheksi. Ei riitä, että olen jo aikaisemmin uhmannut Capitolia Nälkäpelissä ja luonut siten ihmisiä yhdistävän tekijän. Minun täytyy nyt ryhtyä oikeaksi johtajaksi, vallankumouksen kasvoiksi, ääneksi ja ruumiillistumaksi. Useimmat vyöhykkeet ovat nyt avoimessa sodassa Capitolia vastaan, ja minun on oltava se, jonka he uskovat johtavan meidät voittoon.”

Katniss Everdeen on elossa, mutta hänen kotinsa, kuten koko Vyöhyke 12, on pyyhitty pois maailman kartalta. Kukaan ei tiedä missä Peeta on ja onko hän hengissä. Turvaan tuholta ehtivät Gale, Katnissin perhe ja kourallinen muita.

He kaikki elävät nyt Vyöhykkeellä 13, vastarinnan salatussa ytimessä, joka on kaikessa hiljaisuudessa kasvattanut kapinallisia ja uusia johtajia syöstäkseen presidentti Snow’n vallasta. Vallankumous on leimahtamassa täyteen liekkiinsä...

Ratkaiseva kysymys on, ryhtyykö Katniss sen symboliksi, valamaan Matkijanärhenä rohkeutta sotaan Capitolia vastaan. Yhteenotosta tulisi Nälkäpeliäkin hyytävämpi ja sen areena on koko Panemin valtakunta. Myös tämän pelin ovat käsikirjoittaneet Katnissia mahtavammat tahot, ja sen seuraukset saattavat tuhota viimeisetkin rippeet siitä, mikä enää on rakastamisen ja suojelemisen arvoista.

Suzanne Collinsin luoma jännityssarja Nälkäpeli sai lukijat rakastumaan sen sankariin, nuoreen Katniss Everdeeniin. Urhea ja tulisieluinen taistelija oli valmis riskeeraaman koko elämänsä voittaakseen epäinhimillisen ja julman tosi-TV-kilpailun ja pelastaakseen lähimmäisensä.

Seikkailutrilogian aikaisemmat osat Nälkäpeli ja Vihan liekit tekivät siitä menestyksen, ja kirjoja on myyty jo lähes 6 miljoonaa kappaletta. Odotettu päätösosa Matkijanärhi nousi heti ilmestyttyään bestsellerlistojen kärkeen.

The New York Times ylisti sarjan yltävän Narnian kaltaisten klassikoiden tasolle ja arvioi Katnissin olevan pitelemätön sekoitus Stieg Larssonin Millennium-sarjan Lisbeth Salanderia ja Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossua. Paitsi loistava ja lennokas jännitysromaani, Matkijanärhi on myös ajatuksia ravisteleva kertomus elämän ja kuoleman epäoikeudenmukaisuudesta ja herkkä tarina nuoresta rakkaudesta.

Matkijanärhi jatkaa Nälkäpelin ja Vihan liekkien tarinaa hengästyttävällä tempolla mutta säilyttää silti yhteiskuntakriittisen lähestymistapansa tarinaan. Tämä ilmenee etenkin terävien, havainnointikykyisten ja mielenkiintoisten henkilöhahmojen kautta. Collins on monipuolisuudessaan erittäin luova. (...) Aikuisten scifin ja fantasian harrastajien keskuudessa sarja on saanut suosiota, syystäkin.” – Maria Loikkanen, Savon Sanomat

”Trilogian päätösosa Matkijanärhi on saanut ylistäviä arvioita, eikä syyttä. Se on hieno huipennus Nälkäpelille.” – Heidi Ylitalo, Suosikki

Muokannut Jussi (07.08.2016)

Twist avatar
Nälkäpelin viimeinen osa oli mestarillinen. Aluksi kirja tuntui jotenkin tönköltä, epäilin jopa että Collinsin ote on hellittänyt loppua myöten. Mutta onneksi ei, sillä kirja parani paranemistaan loppua kohden. Kirjailija saisi tehdä lisääkin kirjoja, ei tarvitse sarjaa mutta jokin yksitäinenkin kirja olisi mukava. Hieno sarja loppuun asti, mahtava elämys!
MustaParonitar avatar
Upea kirja. Upea päätösosa upealle trilogialle. Kuitenkin Matkijanärhessä oli paljon erilaiste kuin Vihan liekeissä tai Nälkäpelissä. Kirjoitustyyli tuntuu kypsemmältä, tottuneemmalta ja jotenkin siltä, että Suzanne Colins on saanut sen kaiken loksahtamaan paikoilleen. Tämän osan Katniss oli myös erilainen. Kaikki ne kokemukset rikkoisivat kenet tahansa, mutta ihailen Katnissin tapaa ottaa kaikki vastaan ja taistella vastaan tarpeen vaatiessa. Yksi ehdottomista suosikeistani. SUOSITTELEN KAIKILLE
Certtu avatar
2.0
Matkijanärhi oli minulle suuri pettymys. Kaksi ensimmäistä osaa luin nopeasti, haltioissani tarinasta ja Collinsin kirjoittamisesta yleensäkin. Tarina tuntui kiehtovalta, hahmot olivat ihania ja kirjat pysyivät käsissäni tiukasti. Mutta tämä kirja ei. Ensiksi minua alkoi ärsyttää Kattniss. Hahmo tuntui niin masentuneelta ja jotenkin ilkeältä, kylmemmältä ihmiseltä kuin aiemmissa osissa. Sen lisäksi en pysynyt mukana kirjan tapahtumissa. Ne heittivät minut matkastaan jo ... (lue lisää)
Glare avatar
2.0
Sain viimeinkin luettua viimeinkin. Kirjasarjan viimeinen kirja oli isoin pettynyt. Kirja tuntui enemmänkin menevän vuoristorataa, että osa oli todella hyvin kirjoitettu, mutta aina kun kirja oli hyvään suuntaan menossa. Se lopahti. Loppupeleissä petyin siihen, että vikassa osassa tuli ehkä hieman liikaakin ihmis suhde sotkuja. Myös tiettyjä asioita jätettiin auki, ainakin itselleni tuli olo, että kirjailijalla olisi loppupeleissä tullut kiire saada kirja valmiiksi.
Serafia avatar
Milu avatar
Matkijanärhikin oli hyvä kirja, vaikka ei niin hyvä kuin edeltäjänsä. Kirja sisälsi reipasta toimintaa ja kunnon draamaa ja todella paljon kaikkea sellaista, mistä normaalisti ilahdun tässä lajityypissä. Toteutus ei vain ollut paras mahdollinen. Tietyt yksityiskohdat toistuivat sen verran paljon, että siihen alkoi kiinnittää huomiota. Vähän liikaa aikaa kulutettiin myös hyvin toisiaan muistuttavissa menneiden ja tulevien vatvomisissa, vaikka tämä osuus enimmäkseen ... (lue lisää)
Lonely Reader avatar
Nafisan avatar
2.0
Luin kirjan kertaistumalla, vaikka en ollut kovinkaan vaikuttunut siitä. Tahdoin kuitenkin lukea tämän sarjan päätökseensä. Petyin moneen juonenkäänteeseen ja kirjan kohokohdiksi jäivät mitä eriskummallisimmilla tavoilla toteutetut (massa)kuolemat. Collinsin sarja on alun hienon aloituksen jälkeen jäänyt latteasi kun huonosti kohonnut kakku. Matkijanärhessä on paljon samaa kuin Ally Condien dystopia-trilogian toisessa osassa Rajalla, sekä Lauren Oliverin niin ikään ... (lue lisää)
VMN avatar
Collinsin luomana Nälkäpelin sarjan päätösosa Matkijanärhi on monella tapaa samanlainen kuin muutkin sarjan osat, eikä se välttämättä ole hyvä asia. Kirja on jaettu samalla tavalla kuin aiemmatkin, eli kolmeen eri osaan, joista jokainen pyörii yhden suuremman tarinan vaiheen ympärillä, ja jokaisen osan sisällä on omia lukujaan. Ensimmäinen keskittyy tarinan alustamiseen ja menneen kertaamisen, ja tekstillä kestääkin varsin pitkään ennen kuin se lähtee vasta kunnolla ... (lue lisää)
rudi92 avatar
2.0
Nyt tuli sitten luettua tämäkin trilogia loppuun. Niin kuin jo sanoin Nälkäpelin arvostelussa, kirjasarja oli hieman pettymys. Kirjailijalla on outo tapa kirjoittaa ja musta ainakin tuntui monesti että joitain asioita jäi kertomatta ja Katnissin tunteet jäivät vajanaisiksi. Mutta nyt itse asiaan, eli kolmannen kirjan arvosteluun. Anaan tälle siksi kaksi tähteä, koska tämä oli yleisesti ottaen tylsä ja kirjailijan puutteet kävivät ilmi selvemmin kuin muissa osissa. Katniss oli ... (lue lisää)
PerriKarhu avatar
Rakastan tätä kirjasarjaa, se on uskomaton. Täydellinen idea kirjalle, josta riittää kirjoitettavaa. Mahdoton sanoa, mikä oli paras osa, ykkönen ja kolmonen menivät molemmat kakkosen ohi kuitenkin. Olin aluksi epäluuloinen Peetasta ja pidin enemmän Galesta, mutta kirjoja lukiessani aloin lämmetä suloiselle leipuripojalle. Mutta koska pidin myös Galesta, tuon tyly katoaminen Katnissin elämästä ärsytti hieman. Mutta aivan mahtava kirjasarja, ei muuta voi sanoa.
Nina98 avatar
Nälkäpelin kolmososa oli hiukan ahdistava, vaikka loppu olikin onnellinen. Tuntui, että henkilöt kokivat vain takaiskuja toisensa perään, eikä into jaksanut kunnolla riittää loppuun asti. Katniss alkoi vähän ärsyttää lopussa. Hän ei ole mikään unelmapäähenkilö. Peeta on suloinen tyyppi, pidän hänen naapurinpoika-olemuksestaan. Ihan hyvä kirja:)
Q_Black avatar
Viimeistä kirjaa odotti kauhun ja innostuksen sekaisilla tunteilla enkä pettynyt tähänkään. Paikoitellen ehkä hiukan tlsää luettavaa, mutta tutuksi tulleet rakkaat hahmot kuitenkin auttoivat eteenpäin. Aloin pitää Peetasta vasta tässä kirjassa. Loppu jollain tavalla yllätti.
inari avatar
4.5
Ehdottomasti paras kirja trilogiassa! Suosittelen kaikille oikein lämpimästi tätä nerokasta kirjaa, matkijanärheä!
Myrsky10 avatar
Ihan samaa hyvää tasoa kuin aiemmatkin osat. Välillä tylsähköä luettavaa, mutta ei liian usein. Kirjan loppu hieman yllätti kokonaisuudessaan, mutta hyvä loppu ehdottomasti hyvälle trilogialle.
Truuners95 avatar
Vanda avatar

Pettymys. Toisen kirjan jälkeen odotin jotain parempaa mutta tässä kirjassa juoni oli huono se läsähti kasaan moneen kertaan jos olisi jatkoa ei tämän jälkeen enää kiinnostais. Huono

Lexei avatar
darlah-01 avatar
Mahtava kirja. Sarjan paras. Minua häiritsi sarjassa vain se, että päähenkilö tuntui muuttuvan niin radikaalisti sarjan aikana. Henkilöt myös tuntuivat etäisemmiltä tässä kirjassa.
Poison Girl avatar
Tämä oli vähän tylsempi kuin edelliset osat. Tuntui että liiaksi vain junnattiin vyöhykeen 13 bunkkereissa. Loppuratkaisukaan ei mikään hiuksianostattava ollut. Ei kirja kuitenkaan huonokaan ole.
coffee avatar
3.5
Hyvä kirja, ei kuitenkaan yhtä hybä kuin aiemmat. Tuntui että kaikki vain kuoli pois ja loppu oli aika lyhyt ja vähäsanainen. Kannattaa kuitenkin lukea.
MoonEye avatar
kesyrottafanitus avatar
Matkijanärhi oli todella hyvä kirja, muttei yhtä hyvä kuin edeltäjänsä. Olen aina tykännyt eniten Vihan liekeistä, mutta Matkijanärhikin oli hyvin toteutettu ja koukuttava kirja. Matkijanärhi oli ihan hyvä lopetus trilogialle, mutta olisin toki tahtonut tietää Peetan ja Katnissin loppuelämästä enemmän. Hieno kirja joka tapauksessa, suosittelen!
Yö (Eit) avatar
ilona_milla avatar
4.5
Täs on vähän sellast yli menemisen makua, mut mahtava kirja silti. Oisin kyl voinu lukee kolmannenki kirjan, joka ois kertonu "normist" nälkäpelist et oltais menty areenal jne. koska jotenki se idea on niin karmivan käsittämättömän upee
Frost avatar
3.5
Pidin enemmän aikaisemmista osista, mutta tämäkin vei kyllä täysin mukanaan! Suosittelen lämpimästi! :)
Swordsman avatar
CookieCandyCat avatar
Ruusy avatar
Mulla ois ollu pitkä arvio mutta se poistu. Joten tiivistettynä tää oli Pettymys. Odotan elokuvalta enemmän.
Nage avatar
Saki avatar
4.5
Aika lailla samaa tasoa kuin vihan liekit. Juoni kulki sujuvasti mutta loppu oli vähän töksähtävä. Tykkäsin kuitenkin ja kaikki kolme kirjaa luovat yhdessä hienon kokonaisuuden.
Lilli avatar
Rauros avatar
Kirja oli sarjan heikoin kirja! Ei ole muuta sanottavaa kun että petyin! Mutta tulihan tämä sentään luettua!
Celestine avatar
Radioactive avatar
Mai00 avatar
CCrystal avatar
3.5
Siis täytyy nyt kyllä sanoa, että petyin tähän kirjaan. Odotukset oli aika korkealla, ja aluksi kirja pysyikin hyvin odotuksieni tasolla, mutta loppua kohden kaikki huononi. En tykännyt tästä säälittävästä sekoamispisteessä olevasta Katnissista pätkän vertaa ja loppu oli ihan surkea. Pahemminkin kirja olisi tietysti voinut loppua, mutta silti. Odotin jotain parempaa. Ensimmäinen osa oli ylivoimaisesti paras.
BookSolder avatar
3.5
Olen rakastunut tähän trilogiaan! Tämä on nii ihana kirja! Ei jätä silmiä kuiviksi! Nälkäpeli on mestarillinen teos Susanne Collins:ilta! Äääääääää. Toivon vain, että Susanne kirjoittaa pian toisen kirjan!
Emmashadow avatar
Ihana kaikenvoittava rakkasus <3 Loppu oli samaan aikaan sydäntäsärkevä ja ihana. Nälkäpeli olisi voinut jatkua vielä, että olisi saanut luettavaa ihanasta Katnissista :D Mutta loppu ei olisi parempi voinut olla.
Arwina avatar
Alku petti minut. En saanut kunnolla otetta kirjasta ja lukeminen vei aikaa. Olin hyvin pettynyt. Mutta, kahlattuani Matkijanärheä vähän aikaa läpi, löysin taas vanhan Nälkäpelin ja kirja saattoi minut taas Panemin syövereihin. Loppu kävikin liian nopeasti. Niin lukeminen, kuin ratkaisukin.
Akvaariokala avatar
En tiedä montaakaan kirjaa, jotka ovat voittaneet minut samalla tavalla puolelleen, mutta Matkijanärhi kohosi listani kärkisijoille. Ensimmäisellä lukukerralla kirja oli jotenkin sekava, mutta kun luin sen uudestaan hetekn kuluttu, sain siitä irti jo niin paljon enemmän. Koko kirja ja sen juoni olivat vauhdikasta ja todella koskettavaa tekstiä. Henkilöihin samaistui. Mielestäni Suzanne Collins on tehnyt ällistyttävän hyvää työtä.
Darquesse avatar
Kirja oli iha hyvä, mutta välillä juoni junnasi paikallaan. Kirja oli jaettu kolmeen osaan niin kuin edeltäjänsäkin.
Reta Anna Maria avatar
2.0
Tämä kirja tuntuu jakavat mielipiteet, sitä joko rakastetaan tai vihataan, ja minä taidan kuulua jälkimmäiseen joukkoon. Kirjassa on niin monta epäkohtaa, etten enää edes muista kaikkia. Kaikista eniten minua kuitenkin ärsytti Katniksen lamaantuminen ja se miten loppuratkaistuun päästiin. Tuli sellainen olo, että Collinsilla oli ollut kiire tämän kirjan kirjoittamisessa.
ano avatar
Jotenkin vain rakastuin kirjaan ja sarjaa. Suzanne on mahtava kirjailija. Kirjassa on ihan onnellinen loppu, mutta silti se on surullinen. Tässä kirjassa on vihaa, rakkautta ja surua. Olen onnellinen Peetan ja Katnisin puolesta.
Helinä avatar
Tämä on loistava lopetus Nälkäpeli-trilogialle, ja se saa arvoisensa lopun. Nälkäpeli on hyvin järkyttävä trilogia, mutta se pistää ajattelemaan asioita.
ShadowMaker avatar
Tämä kirja oli minusta sarjan huonoin. En oikein itsekkään ymmärrä miksi pidin tästä vähiten. Ehkä muutuin Capitolilaiseksi ja halusin lisää areenalla käytävää Nälkäpeliä. Sitä tuli jotenkin ikävä Matkijanärheä lukiessa. Tässä ei ollut samankaltaista jännitystä kuin edellisissä kirjoissa. Ikävöin areenan lisäksi Peetaa. Itse pidän Peetasta enemmän kuin Galesta. En ollut pitänyt yhtään Galesta edellisissäkään osissa, ja tässäkään en oikein ihastunut ... (lue lisää)
Vallu avatar
Kirja oli upea ja jännittävä. Kokoajan oli jotainmitä jännittää; kuka on elämän rakkaus, ketkä säilyvät elossa, keneen nuoli lopulta uppoaa ja mitä tapahtuu kun palataan kotiin ja ketkä sinne palaavat? Vastauksia ja kysymyksiä syntyy kokoajan lisää ja kun olet jo varma jostain kaikki onkin toisin. Kirjaa lukiessani jouduin pysähtymään ainakin kerran itkemisen takija. Enkä voi muuta sanoa kuin: Kiitos Suzanne Collins, tästä upeasta kirjasarjasta.
Rosale avatar
Viimeinen osa oli..Sanat eivät riitä kuvaamaan. Epilogin viimeinen lause: "Mutta paljon huonompiakin pelejä on." :)
Ferren avatar
Matkijanärhi on loistava päätös upealle sarjalle. Kapina Panemissa saavuttaa huippunsa ja nostaa jännityksen pintaan. Lukukokemusta ei voi sanoin kuvata. Sen tiedän ainakin, että itkin minuuttitolkulla viimeisten lauseiden kohdalla. Kun olin rauhoittunut, huomasin että jäljellä on vielä paljon koskettavampi epilogi. Kyynelehdin varttitunnin lähinnä onnesta, osikseen surusta ja ennen kaikkea siitä että tarina loppui loistavalla tavalla. Suzanne Collins pystyi vangitsemaan paljon tunteita jopa yksittäisiin sanoihin.
Msullgar avatar
Catherine avatar
Trilogian päätös osa, kuuluu yhteen lemppari kirjoistani. Jollain tapaa tämä kolmas osa ei uponnut minuun samalla tapaa, kuin kaksi ensimmäistä. Siitä huolimatta mahtavaa luettavaa. Loppu oli mielestäni kaunis, nostatti kyyneleet silmiin ja kysymykset mieleen. Nälkäpeli on kirjasarja, jonka jokaisen pitäisi lukea vähintään kerran elämässään.
Cicatrix avatar
Paikalla 0 jäsentä ja 34 vierailijaa: