Nuha

Julkaistu: 1981 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: Katar
Käännetty englanniksi: The Chain of Chance
Tyylit: scifi, jännitysrikoskirjallisuus

Alkuteos ilmestynyt 1977. Suomentaneet Riitta Koivisto ja Kirsti Siraste. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu, kansipaperi.

Lemin Nuha – erilainen sci-fi-dekkari. Palkittu Ranskassa GRAND PRIXillä.

Poliisin antamien tietojen mukaan... Terroristit... sytyttäneet palamaan... Maanalainen feministiliike lupaa lisää levottomuuksia...

Eletään lähitulevaisuutta. Newyorkilaisen etsivätoimiston tehtävissä saapuu ex-astronautti George L. Simpson Italiaan selvittämään outoja kuolemantapauksia.

Mikä aiheutti Napolin arvoituksen?

Olivatko uhrit kemiallisen sotateollisuuden koekaniineja, joiden kuolemassa piilee koko ihmiskuntaa uhkaavan tuhoaseen mahdollisuus?

Mistä löytyy ketjureaktion puuttuva linkki, yhteinen nimittäjä? Eikö terve järki johda minnekään tässä sattumanvaraisesti tihentyneessä maailmassa, missä ihmiskunnan hulluus on pukeutunut järjen valepukuun?

Älyn ja utopian taikuri, puolalainen Stanislaw Lem vie lukijan uusiin ajatuskuvioihin, joissa jokainen siirto muuttaa kaleidoskoopin heijastuksen. Sci-fin tunnetun mestarin erikoislaatuinen dekkari on vankka osoitus hänen monipuolisuudestaan aikamme huomattavimpana nykykirjailijana, jota tänään luetaan kaikkialla niin lännessä kuin idässä.

(muokattu 24.12.2014)

Opas täydelliseen murhaan (Pilot-dekkari, #3)Juoksu aikaa vastaanHietaneilikkaVenäläisen lohikäärmeen tapausSavupaholainen ym. kertomuksia

Eija avatar
2.0
Koko kertomus on kirjoitettu yhteen pötköön - ei eroteltu lukuja, eikä juurikaan kappaleita. Se teki lukemisen hieman raskaaksi. Toisaalta kirja oli sopivan lyhyt. Tarina on minä kertojan muodossa kerrottu ja käsittelee outojen kuolemien ratkaisua ja analysointia. Kerronta on suoraviivaista ja tasapaksua. Scifi elementit on vähäisiä ja tyyli on enemmänkin rikoksen selvittely tarina tai dekkari. Kirja ei ollut minun makuuni.
Uusin jäsen: Maija