Iltaruskon maa

Julkaistu: 1988 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: The Dying Earth
Tyylit: scifi, fantasia, novellikokoelma
Avainsanat: tieteisfantasia

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Juhani Koskinen. Kansi: Marjukka Sahakangas. Sidottu.

Kaikkien aikojen 16. paras fantasiaromaani Locus-lehden äänestyksessä 1987. Ehdokkuus retro-Hugo-palkinnon saajaksi (paras romaani) vuonna 2001.

Sisällys:

• Turjan, Miirin valtias (Turjan of Miir, 1950)
  • Mazirian Maagikko (Mazirian the Magician, 1950)
  • T'sais (T'Sais, 1950)
  • Liane Maankiertäjä (Liane the Wayfarer, 1950)
  • Ulan Dhor (Ulan Dhor Ends a Dream, 1950)
  • Guyal Sfereläinen (Guyal of Sfere, 1950)

Jack Vance on fantasiakirjallisuuden suuria nimiä, hän on Hugo-, Nebula-, Jupiter- ja Edgar-palkintojen voittaja, mysteerien mestari ja tunnelman takaaja.

Iltaruskon maa kertoo painajaisutopian kuolevalta planeetalta. Se tulvii aaveita ja demoneja, loitsuja ja magian mielivaltaa.

Iankaikkinen yö tekee tuloaan, ihmiskunta puolustautuu pahaa vastaan etsimällä viisasten kiveä menneitten kaupunkien raunioista. Tieteestä on tullut alkemiaa, elämästä tulinuolten ja veriuhrien rituaali, ansat ja tuonpuoleisen voimat vaanivat kaikkialla.

Mutta vain Jack Vance osaa kertoa mustan tarinansa seikkailun hengessä, tavalla jota sävyttää mielikuvituksen vapaus ja keksimisen ilo.

(muokattu 01.04.2015)

Muuri : Pelon valtakuntaViillotApina ja UusikuuMuuri : Vihan kääntöpuoliSovinnontekijän kynsi (Uuden auringon kirja, #2)

Vizikahn avatar
Vance on suosikkikirjailijani ja tämä on se kirja, joka teki minusta fanin, joten en voi muuta kuin kehua ja antaa täydet pisteet. Luin kirjan ensimmäisen kerran noin 15-vuotiaana ja pidin sitä hauskimpana absurdina fantasiakirjana, jonka olen koskaan lukenut - melkein Douglas Adamsin fantasiavastineena. Toisen kerran luin kirjan noin 20-vuotiaana ja ihastuin aina vain enemmän Vancen sädehtivän koukeroiseen, unenomaiseen kerrontatyyliin (suomennoskin on loistava). Kolmannen kerran ... (lisää)
Eija avatar

Iltaruskon maa on kuuden kertomuksen kokoelma kuolevasta Maasta, missä ikivanha aurinko on hiipunut rubiininpunaiseksi ja himmeäksi. Maailman täyttää ylitsepursuava taikuus ja on demonien, aaveiden ja hirviöiden majapaikka. Taikuutta harjoittavat niin maagikot, taikurit ja velhot kuin myös roistot, mielipuolet ja vallan pitäjät. Kauniit neidot kuuluvat kuvastoon ja heitä esiintyy jokaisessa tarinassa – on viekasta noitaa, häijyä velhoa, naapurin tyttöä sekä sammiossa ... (lisää)

Darkki, Astorethein, Kuurankukka, Aarni
Uusin jäsen: Anni Loukasmäki