Uusimmat kirja-arviot ja kommentit
Crescent City -fantasiasarjan yli tuhatsivuisessa (!) kolmannessa osassa sattuu ja tapahtuu kolmen kirjan edestä. On poliittista juonittelua, ihmissuhdevääntöä ja aivan törkeä määrä henkilöhahmoja.
Tässä osassa ollaan lähempänä perinteistä korkeaa fantasiaa kuin ehkäpä missään Maasin aiemmassa teoksessa. Hieman on suhdehommeleitakin, mutta ne eivät ole nyt pääosassa. Nyt keskitytään maailmanvalloitukseen! Maasuniversumin rakentaminen pääsee myös ihan uudelle tasolle.
Lue lisää ...
Jösses. Olen ihan loppu nyt kun sain tämän luettua.
Moorna-fantasiasarjan toisessa osassa tarjoillaan romantiikkaa, juonittelua ja itsetutkiskelua. Päähenkilömme Moorna on päätynyt bestiksensä kanssa vieraille maille ja etsiskelee itseään. Suhteet muihin ja omaan taikuuteen tuntuvat vaikeilta, eikä sekään ole selvää, mitä hän haluaisi elämältään. Ja sitten kun on vielä nämä poliittiset juonittelut, joista hän ei oikein onnistu pysymään erossa...
Lue lisää ...
Kirja käsittelee tärkeitä teemoja ja on hyvin kirjoitettu. Romantasian troopit ovat erinomaisesti esillä ja tätä voisikin kutsua esimerkilliseksi romantasiateokseksi. Ensimmäinen osa oli niin huikea, että sille tasolle on vaikea päästä toistamiseen. Tämä toinen osa ei ikävä kyllä ihan yltänyt sinne. Uskon, että tässä ollaan toisen osan kirouksen äärellä ja kolmannessa on taas se jokin mukana.
Emarionin saaga -romantasiasarjan avausosassa Diem työskentelee parantajana ihmisten kaupungissa. Kun hänen äitinsä yhtäkkiä katoaa, kaikki menee sekaisin ja salaisuuksia alkaa paljastua. Näin päästään mukaan hyvinkin perinteisen teinifantasiaromantiikan kiemuroihin.
Lue lisää ...
Kirja on hyvin kirjoitettu, eikä juoni ole etukäteen arvattavissa. Henkilöhahmot eivät ole erityisen syvällisiä, mikä lienee vallan normaalia tällaisessa teoksessa. Pääpaino on oman itsensä etsimisessä ja oman totuutensa toteuttamisessa.
Ja mitä ihmettä, toinenkin osa sarjasta julkaistaan suomeksi jo aivan pian!
Lumotut kirjeet -sarjan avausosassa 18-vuotias Iris haaveilee toimittajan urasta Cambrinassa, missä kaksi jumalaa on toisiaan vastaan ja vetää erimielisyyksiinsä mukaan myös ihmiset. Homma lähtee laukalle, kun Iris päättää lähteä sotakirjeenvaihtajaksi lumotun kirjoituskoneensa kanssa ja lempikin leimahtaa.
Lue lisää ...
Kirja on yllättävän rankka. Kannen perusteella odotin jotain hieman kevyempää, mutta kirja osoittautuikin yllättävän ajankohtaiseksi nykyisessä maailmantilanteessa. Siitä pidin erityisesti, miten kirjeet erottuivat muusta tekstistä. Toi mukavaa vaihtelevuutta lukemiseen.
Lumotut kirjeet -sarjan toisessa ja viimeisessä osassa sota tulee lähemmäs kotia. Sotakirjeenvaihtajana rintamalla toiminut Iris tulee kotiin, mutta sodan kauheudet eivät vain ota loppuakseen. Ja rakkaustarinassakin on valtavia haasteita. Saavatko jumalat riitansa sovittua, vai kuolevatko kaikki ihmiset heidän eripuransa jalkoihin?
Lue lisää ...
Siinäpä kysymys ja mikä päätösosa tämä onkaan! Varainkin loppu on poikkeuksellisen koskettava. Käänteitä oli ja yllätyksellisyys pysyy loppuun saakka. Tykkäsin, että tässäkin osassa päähenkilöiden kirjeet erottuivat muusta tekstistä.
Tästä tuli mieleen sotakirjeenvaihtajista kertova elokuva Lee, jonka katsoin hetki sitten. Suosittelen tätä sarjaa jos pidit siitä.
Kaikki Ronja Jentzsch sarjan kirjat ovat todella hyviä. Ne on kirjoitettu minusta helposti luettaviksi ilman asioiden jargoniksi vääntämistä. Pienen googlauksen jälkeen huomaa, että myös kirjoissa mainitut paikat, tiet ja kadut ovat oikeasti olemassa. Tarina on tarina, mutta kun esim. Tarkka-ampujassa mainittu saksalaisten sotilaiden hautausmaa Rovaniemellä on oikeasti olemassa se luo todentuntua kirjan tarinaan.
Parempi kuin eka osa. Juonenkäänteitä jotka maistuivat välillä niin karvaalta että kirjan loppu piti ahmia.
Annoin kirjalle kaksi tähteä, ja sekin tuntuu anteliaalta. Kaupunki joksi tulimme on ensimmäinen lukemani N. K. Jemisinin teos, ja hyvin todennäköisesti myös viimeinen.
Jo alussa käy selväksi, että kyseessä ei oikeastaan ole romaani, vaan pamfletti, joka on puettu fiktion muotoon ilman erityistä hienovaraisuutta. Tarina jää toissijaiseksi, kun kirjailija alleviivaa viestiään kerta toisensa jälkeen. Vaikutelmaa ei helpota sekään, että H. P. Lovecraft on ollut kuolleena jo lähes 90 vuotta, hänen suuntaansa esitetty kritiikki tuntuu tässä yhteydessä enemmän yksipuoliselta nälvimiseltä kuin miltään, mikä oikeasti rikastaisi teosta.
Hahmot ovat kirjan suurin heikkous. Valkoiset hahmot ovat poikkeuksetta rasisteja, mutta ongelma ei rajoitu siihen, myöskään muut hahmot eivät kehity kliseitä pidemmälle. He tuntuvat edustavan taustaryhmiään karikatyyrimaisesti enemmän kuin olevan uskottavia ihmisiä, mikä tekee heihin samaistumisesta käytännössä mahdotonta.
Lukukokemus on raskas ja turhauttava. Sen sijaan että kirja herättäisi ajatuksia, se lähinnä toistaa itseään ja alleviivaa sanomaansa tavalla, joka syö uskottavuuden koko teokselta.
Idea kaupungeista avatareina on mielenkiintoinen, ja olen oikeasti pahoillani, ettei sitä hyödynnetty kunnolla.
Perhoshuuto sopii hyvin sekä nuorille että aikuisille. Oletin takakansitekstin ja kuvituksen tyylin perusteella paljon nuorempia, korkeintaan yläasteikäisiä päähenkilöitä, mutta tässä liikutaankin ihan autoilevien ja lukiosta valmistuneiden hahmojen mukana. Teos on mielestäni ihan pätevä välimuoto suomalaistyyppiselle aikuisten kaunospefille ja kansainväliselle YA-fantasialle. Kieleltään Perhoshuuto on kaunista ja sujuvaa suomea, muttei liioitellun metaforista tai koukeroista erikoisuudentavoittelua - varsin pätevää viihdefantasiaa, jota lukee mielellään!
Lue lisää ...
Valitettavasti Perhoshuuto sortuu ihan samaan, tosi helposti kierrettävään sudenkuoppaan, kuin juuri lukemani Niilo Seväsen Unten kruunu. On uskomatonta, että vuoteni 2026 alkaa kirjoilla, jotka väen vängällä perustelevat fantasiapeikot ja -menninkäiset Lappi-eksotiikalla. Mikä Seväsen teoksessa oli kirjaimellista saamelaista sanastoa ja ihmiskansan katoamista, on Perhoshuudossa saamelaisten ihmisten olemassaolon täyttä vaikenemista "jossain Lapissa yhteisönä elävien" ja ulkopuolisten "jatkuviin haastatteluihin kyllästyneiden", "metsästäen ja kalastaen ja marjastaen vaeltamalla elävien" menninkäisten perustelemiseksi.
Fantasiaelementti olisi toiminut ilmankin - ja haluan sanoa, jopa paremmin ilman - että kuksat ja Pohjois-Suomen poliisi pitää tuoda väkisin mukaan. Olisi ollut helpompaa uskoa metsänhenkiin, jos ne todella olisivat yleinen metsien ilmiö, eivätkä olemassaolevan, elävän ihmisryhmän outo heijastus. Ikävä lieveilmiö muuten kauniille kirjalle.
Tämä pienoisromaani osui silmään ennen kaikkea söpön kansikuvansa takia. Ihanaa nähdä, että pienikin kustantamo viitsi panostaa viehättävän värikkääseen, piirroskuvitettuun ulkoasuun! Tätä kantta katsoo mielellään.
Minä rakastin tätä kirjaa! Paljon olen kuullut hypetystä tästä sarjasta, paljon olen myös kuullut inhoa ensimmäisestä osasta. Minä itse nautin joka sekunnista tämän kirjan parissa ja suosittelen lämpimästi muillekkin! Juoni jaksoi olla kiinnostava loppuun asti ja päähenkilöt ja sivuhenkilöt tehty mielenkiintoisiksi. 6/5 ????
Satu nuorille aikuisille jatkuu!
Lumotun pohjolan tarina jatkuu tutun hattaramaisissa tunnelmissa, mutta tässä kirjassa on mukana myös synkempiä makuja kuin sarjan ensimmäisessä osassa.
Tarinan juonen vetovoima tihentyy, kun lukija pääsee vihdoin lähemmäs tapahtumien perimmäisiä syitä ja päähenkilöiden salaisia motiiveja. Vihjeitä annetaan hyvin ripotellen, mutta loppua kohden saadaan kuitenkin kaivattuja paljastuksia. Kolmanteen osaan jää vielä avoimia kysymyksiä ja mielenkiintoa. Valmistaudu myös viimeisten sivujen käännekohtaan!
Olen pettynyt siihen, että kirjan päähenkilö ei vieläkään löydä luotettavaa, naisoletettua ystävää. Inhoan sitä, kun kirjallisuudessa päähenkilö-nainen voi todella luottaa vain miesoletettuihin hahmoihin. Se tuntuu vanhanaikaiselta ja väljähtäneeltä lähestymiseltä.
Hyviä puolia kirjassa ovat mielenkiintoinen maailma, pääparin keskinäinen vetovoima ja se, ettei asioista ole tehty liian vaikeita.
Olipas melkoinen tuotos. Oikeastaan vähän mietin, että laskeeko tätä edes romantasiaksi, vai enemmänkin fantasiaksi, jossa on romanttisia elementtejä. Ei tässä kuitenkaan mihinkään täydelliseen rakkauden läiskeeseen päästä kuin ehkä vähän kirjan loppupuolella.
Lue lisää ...
Hopeaviitta on kuin Harry Potterin paha isoveli. Se on synkkä maailma, jossa on taikaa ja erilaisia loitsuja. Oman taikavarantonsa voi kuluttaa hyvinkin nopeasti loppuun ja sen voi helposti täydentää kokemalla kipua tai nautintoa, ja tehän tiedätte mitä tämä meinaa. Se on kaikessa suoruudessaan jopa välillä raaka, ja toisena hetkenä hyvin häpeilemätön. Saffron on kostonhaluinen ja vähän naiivi tyttönen, joka valehtelee itsensä vihollisten leiriin ehkä vähän turhankin helposti. Julma ja säälimätön rikollispomon poika Levan on todellakin paha, mutta pinnan alla kytee muutakin.
Kirjan edetessä Saffron taistelee selvitäkseen, valehtelee ja taistelee kiellettyjen tunteidensa kanssa, mutta välillä voi vähän lipsahdella lähempään tuttavuuteen entisen heilankin kanssa. Synkkä taikuuden maailma kuljettaa lukijaansa erilaisten loitsujen ja juonitteluiden läpi kohti hyvän ja pahan kohtaamista ja loppua kohden kipinöitä alkaakin lennellä, sanan kaikissa merkityksissä. Ei tämä mikään super spicy ole, mutta kyllä siellä hiukan päästään lopussa asiaankin. Tarinan keskiössä on enemmänkin kirjan sisältämä taikuuden julma maailma.
Ja lopussa tietenkin kuohahtaa kun Saffron koettaa pelastaa tilanteen satuttamatta ketään. Eiköhän seuraavassakin osassa saada melkoista tunteiden vuoristorataa, loppu nimittäin jäi aika kylmäävään kohtaan.
Sun pitää varoo mitä sä haluut!
Nyt oli kirja minun makuuni. Naamiomiesten herutusvideoihin lähes pakkomielteisesti omistautuvan ensihoitajan ja synkkien videoiden adoniksen tiet sivuavat toisiaan reaalimaailmassa. Stalkkaus ja pakkomielteet ovatkin kohta kahden kauppa ja Alyn videoihin kirjoittamat kinkyt fantasiat alkavat toteutua. Josh on kuitenkin tosielämän kultainennoutaja. Juonessa on sopivasti potkua ja yllätyksiä. Kirjan huumori on osuvaa, päähenkilöiden välinen kommunikaatio nasevaa ja sisäiset pohdinnat hmmm...niin ihanan noloja. Kirjan alkulehtien varoitustekstit eivät ihan yltäneet luvatulle tasolle, mutta siitäkin huolimatta täydet 10 pistettä!
Viihdyin paljon paremmin kuin esiosan kanssa! Mutta millä hinnalla? Neljä ja puolisataa sivua myöhemmin mä tiedän tästä maailmasta ja juonesta vähemmän kuin silloin, kun aloitin. Todella paljon ongelmia ja TODELLA paljon hyvää materiaalia, hämmentävässä paketissa.
Lue lisää ...
Kuten sarjan avausosassa, Ikitalven polussa, "voi pirun pierupylly" ja "kautta teutateksen hikisen kainalokarvan" -tyyppiset sadattelut jatkuvat ja edelleen ihan joka hahmon suusta. Ne olivat esiosassa minulle jo liki kynnys kirjan loppuun lukemiselle. Pidin niistä lukua Unten kruunussa useaan otteeseen, ja käytännössä läpi koko teoksen näitä lotkautuksia saa pienelä hajonnalla kuulla noin kolmen sivun välein.
Sitten jotain tapahtui. Ehkä aivoihini iski eroosio, tai ehkä Niilo Sevänen unohti viljellä samaa mukahauskaa enää loppupuolelle. Mielestäni tämä oli ykköstä paljon menevämpi ja luovempi, hahmot saivat paljon lisäsyvyyttä, eikä ympäriinsä kännipäissään juoksentenu tuntunut niin kovin pelilliseltä ja kaavamaiselta teinipoikamätöltä. Sankarimiesten lisäksi teoksessa on mukava kattaus eri-ikäisiä ja -tyyppisiä naishahmoja vanhasta ja häikäilemättömästä mutta tunteellisesta leskikeisarinnasta pelokkaisiin pikkutyttöihin. Siitä siis Seväselle yhä kiitos - vaikka rima ei ole huiman korkea, Unten kruunu ylittää sen yhä reippaasti verrattuna moneen muuhun fantasiarytinään.
Valitettavasti ongelma 1 liitty juuri näihin naishahmoihin: Mä pääsin vasta sivun 400 paikkeilla kärryille siitä, montako pahaa noitaa tässä maailmassa yhteensä on, ja kuka heistä on keskenään sama henkilö, ja moniko heistä on hengissä ja päähenkilöille sukua. (Jos pääsin. En vanno.)
Vaikkeivät noidat (montako heitä sitten onkaan) näyttäydy estradilla kovinkaan usein, uniente(i)nä piipahdellessaan hahmo(i)ssa on ihanaa ahdistavuutta. Juuri Halla-tytön unet, joissa talven tuonut ja lapsia luokseen haaliva noita kuiskii tyttöä saapumaan kotiin luokseen, ovat Unten kruunun parasta antia. Niissä Sevänen unohtaa mukahauskan lotkauttelun sarjatulen ja keskittyy tehokkaaseen tunnelmointiin, joka antaa lukijalle hetkeksi laadukkaan viihdefantasian tunnun! Ylipäätään maisema- ja tunnelmakuvaus on todella vaikuttavaa, käsinkosketeltavaa ja elävää. Kiinnostus luontoon ja kulttuurihistoriaan näkyy.
Ikävä kyllä ongelma 2 liittyy juuri keskiajan kulttuurihistoriaan: Unten kruunu sortuu todella noloon saamelaisen kulttuurin omimiseen, sillä ihan klassisen rasistisella tavalla: varhaiskeskiajalla Etelä-Suomessa ja -Skandinaviassa tiuhaan asuneita ja kauppaa käyneitä saamelaisia ihmisiä teoksen keskiaikaisessa Euroopassa ei ole, ilmeisesti megajääkauden takia enää siis ollenkaan, yhtäkään, vaikka "Kalevan maan" itämerensuomalaiset ja lännen viikingit mainitaan, mutta saamelaisen perinneuskonnon sanasto seitoineen ja staaloineen on Roomassa asuvien lävistysnenäisten, nahkoihin pukeutuvien, ihmisuhreja harrastavien kirjaimellisten metsänpeikkojen kieltä ja kulttuuria. Niilo älä. Herrajumala. Gummeruksen tyypit hei miten te ette sanoneet tästä. Miten kukaan koko kustannusprosessissa ei pysähtynyt miettimään et voidaanko me sen seidan sijaan puhua uhrikivestä.
Ja se staalohan on saamelaisessa perinteessä kirjaimellisen taruolennon sijaan usein kiertoilmaus ryöstöretkille saapuvista etelän ihmisistä, että.
Jos Viikingit-sarjan, Assassin's Creed -pelien ja muun populaarin pseudohistorian estetiikka viehättää, tätä kannattaa ehkä kokeilla, mutta juoni lähti paljon fantastisempiin sfääreihin kuin Ikitalven polussa. Jopa siinä määrin, että mä kysyn mielessäni, onko seuraavassa kirjassa hahmona myös Loki ja Väinämöinen.
Satukirja nuorille aikuisille!
Kirja kehrää sadunomaista tarinaa, josta nauttii parhaiten, kun ei odotakaan siltä mitään sen suurempaa.
Pidin siitä, että kirjassa hyvän ja pahan vastakkainasettelu ei ole niin yksiselitteinen kuin perinteisesti fantasiassa. Jokainen voi tehdä väärän valinnan, joka johtaa kyseenalaisiin lopputulemiin.
Rehellisesti, ihan kamala kirja. Tän lukemisessa loppuun kesti viikkoja, tarina eteni niin hitaaaaaasti. Päähenkilö oli mitäänsanomaton, järjen juoksun puutteesta puhumattakaan. Viimeisetkin sivut kirjasta oli tylsyyden kyllästämiä. En voi missään tapauksessa suositella.
Pidin todella paljon englanninkielisestä versiosta ja halusin ihan mielenkiinnosta lukea tämän suomeksi, että miten se mahtaakaan taittua meidän omalla kielellä. Noh, taittuihan se. Jotenkin. Kyllä silti pakko sanoa, että englanniksi tämä vaan toimii täydellisesti, suomeksi ehkä vähän notkahdellen. Täytyy myöntää, että pidän siitä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, joten pisteet siitä kotiin, että tässä ei viljelty minkäänlaisia lemmenvaltikka-termejä, jos tiedätte mitä tarkoitan. Kröhm. Kirjassa olleet vitsit toimi jotenkin paremmin englanniksi ja olin ehkä vähän katkera, että eräs hauska kohta oli suomennettu eri tavalla kuin se oli kirjassa, vaikka sen olisi voinut suomentaa sanasta sanaan käyttämällä vaan kirjassa mainittuja englanninkielisiä termejä. Mutta niin, kyllä tämäkin vähän nauratti ja viihdytti, ehkei vaan samalla tavalla kuin alkuperäinen versio. Hienoa kuitenkin, että tämänkin genren kirjoja on alettu suomentaa vaikkakin minua vähän jänskättää kärsiikö tämän kirjan hienous jos ensilukijat lukevat sen vain suomeksi. Aion silti hankkia hyllyyn kaikki suomennoksetkin, on tämä sen verta sen arvoinen sarja.
Lue lisää ...
Mikäli genren kirjat kiinnostaa niin tästä on hyvä aloittaa. Synkkä, hauska, romanttinen ja spicy - siis kaikki mitä hyvä kirja tarvitsee ;) Mikäli enkku taipuu, suosittelen lukemaan englanniksi. Myös enkku äänikirja on täyttä timanttia!
Tästä kirjastahan on kohistu jo kauan ennen sen suomennosta vähän siellä sun täällä, ja siis tästähän julkaistiin aivan uskomattoman kaunis painos suomeksi syrjävärjäyksillä, joten päätin hankkia tämän suoraan sokkona omaan hyllyyn. Kirjassa on hyvin mielenkiintoisia henkilöhahmoja ja tarina käynnistyy aika himmailematta heti alussa saaden lukijansa miettimään kaikenlaisia mahdollisia skenaarioita sille, mitä tässä voikaan tapahtua. Maailmaa rakennetaan aika mallikkaasti läpi kirjan, se tutustuttaa lukijaansa erilaisiin kaupunkeihin ja kyliin, kouralliseen erilaisia petoja ja toiseen kouralliseen värikkäitä henkilöhahmoja, ja vaikka välillä kirjan sivuilla kuohahteleekin niin jännittävimmät asiat alkavat mielestäni tapahtua vasta kirjan loppupuolella. Sen enempää paljastamatta "pääparin" välinen naljailu on jotenkin äärimmäisen viihdyttävää luettavaa ja onhan siellä niitä ah-niin-kiellettyjä tunteita. Kirjan asetelma lähtee liikkeelle vähän erikoisemmalla asetelmalla, mutta edetessä lukija alkaa tehdä vähän omia pohdintojaan ja muistan elävästi kirkaisseeni lukiessani, että "minä arvasin!" kun juoni alkaa edetä ja salaisuuksia paljastua. Ja loppuhan meni tietenkin ihan itkuksi ja vielä sen jälkeen sain loksautettua viimeisillä sivuilla leukani lattiaan. Selkeästi tässä on vielä vaikka mitä tulossa, luen ehdottomasti myös jatko-osan. Ihan hyvin kirjoitettua fantasiaa, joka pitää otteessaan vaikka välillä polkeekin vähän tasaisemmalla tahdilla. Ei nyt ehkä ihan miun suosikkisarjoihin (ainakaan vielä) hyppää, mutta lähellä ollaan. Seuraavaa odotellessa!
Uutus pääsi heti lukulistalle ja tällä kertaa todellakin luin kirjan, koska äänikirjan lukija kävi hermoilleni. Näin ei ole käynyt koskaan aikaisemmin.
Mutta itse kirjaan! Tarina on melko perinteinen. Enemies to lovers -tyyppinen kehys, josta aloitetaan juonien punonta. Alku on jopa hieman mitäänsanomanta. Kerronta on kyllä sujuaa, mutta tapahtumia ja tarinaa pohjustetaan liiankin huolella. Romantiikkaa on vähän ja huumoria ei lainkaan. Henkilöhahmot olivat sinänsä ihan kivoja, mutta eivät ole lukijan kiintymyksen arvoisia. Säpinää saadaan loppua kohti, jolloin tiedossa on vauhtia ja vaaratilanteita. Jatko-osa nimeltään "Kottaraisten riitti" tulossa syyskuun lopulla!
Leonora Carringtonin Kuulotorvi on vanhojen naisten voimaannuttava romaani. Päähenkilö on 92-vuotias huonokuuloinen nainen, joka kuulotorven saatuaan saa tietää joutuvansa hoitokotiin. Hoitokoti on sinänsä aika fantastinen, sillä jokainen asukki asuu omanlaisessa mökissä, esim. kengässä, synttärikakussa tai näköalatornissa. Muutoin hoitokoti ei ole kovin hyvä paikka, joten iäkkäät naiset alkavat kapinoida. Naiset, jotka sukupuolensa vuoksi on työnnetty syrjään ja vielä toisen kerran ikänsä vuoksi.
Lue lisää ...
Tarina on loogista tarinankerrontaa uhmaava, juoneltaan vaihteleva, mielikuvituksellinen ja humoristinen. Maagista realismia. Kirjailijan poika on kuvittanut kirjan. Esittelyssä puhutaan surrealismin klassikkoteoksesta. Olkoon sitä. Vetävää kerrontaa.
Kingin varhaiset novellit 70-luvulta ovat pääsääntöisesti onnistuneita. Jerusalemin osa ja Yövuoro herättivät epämiellyttäviä puistatuksia eniten, mutta erityismaininnan ansaitsee myös Lopettajat Oy. Paras novelli oli mielestäni kuitenkin Viimeinen puola, jossa oli samaa herkkyyttä ihmisuhdekuvauksessa, mitä hänen myöhemmissä teoksissaankin. Kauhun sijaan siinä kuvattiin lopun elämän peruuttamatonta ahdistusta. Luin myös alkuperäisen teoksen, Night Shiftin, neljä novellia, jotka jostain syystä on jätetty pois suomennetusta kokoelmasta. Niistä One for the Road linkittyy Jerusalemin osaan ja Kingin Painajainen-kirjaan. The Woman in the Room menee samaan kategoriaan kuin Viimeinen puola.
Väkevä debyytti. Sytytti tällaisen sotakirjallisuutta tavallisesti karttavan lukijankin. Bensana Kohon erittäin asiantunteva ote painajaismaiseen aiheeseen ja tulitikkuna värikäs hahmokaarti.
Saattaa kuulostaa hassulta, mutta olisin kaivannut hieman enemmän puhetta ja vähemmän toimintaa. Puheenaiheena sota paitsi yhteiskunnallisena ilmiönä myös henkilökohtaisena tragediana. Taistelukohtausten määrä puudutti paikoin, polki jalkoihinsa mahdollisuuden syventää pohdintaa: miksi soditaan?
Lue lisää ...
No mutta, ehkä sitten Kohon seuraavassa kirjassa, tämä oli joka tapauksessa hieno, huumorilla terästetty, moderni sotaromaani.
(Huom: tämä arvio koskee Miekkamyrskyä kokonaisuutena)
Sarjan paras osa.
Miksi?
No, mielipiteelleni on yksi selvä syy, ja se on Martinin armoton tapa leikkiä lukijan tunteilla. Miekkamyrskyn edetessä hän toisinaan antaa lukijalle hieman siimaa ja saa tämän uskomaan, että ehkä Arya sittenkin pääsee lopulta äitinsä luo tai että Tywin Lannister loppujen lopuksi osoittautuu kunnian mieheksi – kunnes kiskaisee maton lukijan jalkojen alta jättäen tämän tyrmättynä maahan makaamaan. Toivo on kuollut, ajatteli lukija.
Lue lisää ...
Miekkamyrskystä tekee mahtavan myös se, että aina kiehtovat tapahtumat Muurilla ja Muurin takana etenevät kiihtyvällä tahdilla, kun niitä seurataan paitsi Jonin, myös Sam Tarlyn ja erään kolmannenkin hahmon näkökulmasta. Kuninkaansatamassa, joka oli suhteellisen tylsä paikka Kuninkaiden koitoksessa, tapahtuu Tyrionin ja Sansan ansiosta vaihtelun vuoksi jännempiä juttuja.
Tämä kirja on hyvin lähellä täydellistä fantasiaromaania. Joudun kuitenkin nipottamaan, en niinkään sivumäärästä (~1 200) kuin tarinan rönsyilyn vuoksi. Tarina haarautuu jokaiseen ilmansuuntaan, ja on kyseenalaista, ovatko kaikki kohtaukset tarpeellisia, sisältääkö jokainen kohtaus jotain kokonaisuuden kannalta olennaista. Niin vetävä kuin Miekkamyrsky onkin, rohkeampi kustannustoimittaja olisi saattanut pistää teräaseen Martinin käteen ja käskyttää hänet tappamaan muutaman kultasensa tarinan yhtenäisyyden vuoksi.
Stephen Kingin "Satumaa" oli monella tapaa mielenkiintoinen lukukokemus, vaikka pitkästyttäviä ja heikkoja kohtiakin tarinassa oli. Päähenkilö Charlien luonne ei tuntunut aina olevan kovin selkeä. Välillä hän oli kirkasotsainen kultapoika, välillä kliseinen sankarihahmo ja usein aika tylsä tyyppi. Kaivon pohjalta aukeava taikamaailma ei ehkä ole kaikkein omaperäisin idea, mutta silti Empisin maailma oli minusta monella tapaa kiehtova. Oikeastaan rasittavin osuus kirjasta oli sen alkupuoli, kun joutui odottamaan Empisiin pääsyä. Yleisesti ottaen tarina oli kiehtova, mutta liian pitkä ja olisi vaatinut ainakin sadan sivun verran karsintaa - tai sitten sisältöä ja vauhtia olisi pitänyt lisätä. Ihan mielelläni tämä luin, mutta ei kirja suosikkieni listalle kuitenkaan nouse.
Alkupuolella tarinaa päähenkilöt ovat melko naiiveja mutta käyvät tarinassa läpi ihan hyvän kehityskaaren, joten lopussa pidin jo molemmista enemmän. Siinä myös auttoi varmaankin se, että nämä pääsivät viimein keskustelemaan myös tuttujensa kanssa eivätkä enää joutuneet suhtautumaan kaikkiin pienellä varauksella.
Lue lisää ...
Tarina on toisinaan niin kliseinen, että en oikein tiennyt, oliko se tarkoitettu vitsillä, mutta itse suhtauduin siihen niin, joten se ei liioin häirinnyt. Tarinassa on hyvää maailmanrakennusta, joskin monet asiat vaikuttavat turhan yksinkertaistetuilta ja epäuskottavilta, mikä tekee vaikutelman, että tarina on tarkoitettu lähinnä lapsille, vaikka samaan aikaan romanttiset juonet eivät ihan pienimmille ehkä sovi. Kuitenkin nautin tarinasta ja etenkin lopusta, kun keskittyminen siirtyy romansseista enemmän muuhun juoneen ja tarinan eteneminen nopeutuu. Myös pidin etenkin Rosen hitaammasta romanttisesta sivujuonesta.






















