Vuoden 2020 kirjat

Jussi loi aiheen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 11:47 #1

Art House
Erin Hunter: Hehkuva tähti (Soturikissat – Klaanien synty, osa 4)
Erin Hunter: Jaettu metsä (Soturikissat – Klaanien synty, osa 5)

Aurinko
V. M. Toivonen: Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin, osa 3)

Aviador
Jorge Luis Borges: Seitsemän iltaa

Bazar
Camilla Sten: Kadonnut kylä
Karen Thompson Walker: Ihmeiden aika

Gummerus
Sally Green: Paholaisten valtakunta (Savuvarkaat, osa 2)
Sarah J. Maas: Taistelun myrskyt (Throne of Glass, osa 5)
Douglas Preston & Lincoln Child: Valkoinen tuli (Pendergast, osa 11)
Nora Roberts: Viimeinen taistelu (Valitun aikakirjat, osa 3)

Haamu
Seita Rönkä: Loitsun voima (Koutamäen noita, osa 2)

Helmivyö
Juri Nummelin: Lisää kovaa kyytiä ja kaunokaisia

Jalava
Henrik Fexeus: Ensimmäiset (Viimeinen illuusio, osa 3)
uusi suomennos Terry Pratchettin ja Neil Gaimanin kirjasta Hyviä enteitä

Karisto
Magdalena Hai: Kuolleiden kirja – Paluu Uhriniituntakaiseen
Mervi Heikkilä: Jaan ja Höyheneukko (Jaan, osa 2)
Jukka-Pekka Koskinen: Benjamin Hawk ja kultainen sapeli (Banjamin Hawk, osa 5)
Kim Liggett: Armovuosi
Josh Malerman: Punainen piano
V. E. Schwab: Loihdittu valkeus (Shades of Magic, osa 3)
Johanna Sinisalo: Vieraat

Minerva
Peter James: Totuuden kirous
S. N. Pires: Yökulkija

Myllylahti
Anu Holopainen: Metsälammikon hirviö (Iik!, osa 3)
J. S. Meresmaa: Dodo
Elina Pitkäkangas: Hukan perimät

Oppian
Robert E. Howard: Kultaisen kallon kirous
Juri Nummelin: Kuoleman usvaa ja pimeyttä – Suomalaisen kauhukirjallisuuden historia

Otava
Cassandra Clare: Pimeyden kuningatar (Varjometsästäjät, osa 3)
Cressida Cowell: Noitakuningas herää (Taikuuden aika, osa 1)
I. I. Davidson: The Ghost Network – Käynnistä (The Ghost Network, osa 2)
Lotta Dufva: Limbodusa
Conn Iggulden: Miekan mahti (Suolan valtakunta, osa 3)
Sari Luhtanen: Isadella – Sydän murskana (Isadella, osa 2)
Katharine McGee: Amerikan kuninkaalliset
Rick Riordan: Tyrannin hauta (Apollon, osa 4)
Stuart Turton: Evelynin seitsemän kuolemaa

Tammi
Jen Calonita: Jäätynyt sydän (Twisted Tales)
Ta-Nehisi Coates: Vesitanssija
Jenny Erpenbeck: Päivien loppu
Stephen King: Keveys
Stephen King: Laitos
Elina Rouhiainen: Unienpunoja (Väki, osa 3)
Salla Simukka: Lukitut
Anders Vacklin & Aki Parhamaa: Replica (Sensored Reality, osa 3)

Varjo Kustannus
Anu Kuusenoksa: Olemattomien jumala

Vaskikirjat
Ray Bradbury: Voikukkaviiniä
Harry Harrison: Talvi Eedenissä (Eeden-trilogia, osa 2)
M. G. Soikkeli: Neljän miekan tanssi
Praedor – Tarinoita Jaconiasta (antologia, toimittanut Erkka Leppänen)

WSOY
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Painajaiskuningas (osa 3)
Eoin Colfer: Fowlin kaksoset (Artemis Fowl)
Suzanne Collins: Balladi laululinnuista ja käärmeistä (Nälkäpeli)
Siiri Enoranta: Kesämyrsky
Erin Hunter: Hajonnut lauma (Uljasmaa, osa 1)
Markus Leikola: Teidän edestänne annettu
Anniina Mikama: Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras, osa 3)
Kristina Ohlsson: Zombikuume (Hirviötrilogia, osa 1)
Andrzej Sapkowski: Herran soturit 1 (Hussilaistrilogia, osa 2)
Jani Saxell: Helsinki Underground
Thomas Taylor: Malamanteri (osa 1)

Viimeksi muokattu: 10.11.2019 12:13 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salka

12.10.2019 12:05 #2

Avausviestissä listataan vuoden 2020 kirjatarjontaa sitä mukaa, kun se selviää. Ketjussa saa kommentoida julkaisuja ja kertoa, jos tiedossa on puuttuvia kirjoja. Toistaiseksi olen nähnyt vasta Aviadorin, Liken, Myllylahden, Otavan, Tammen ja WSOY:n kevään ohjelmat.

Minua hämmentää se, että Otavan kevään julkaisuista puuttuu Philip Pullmanin Lyran kirjojen uusi osa. Ensimmäinen kirja Vedenpaisumus ilmestyi englanniksi syksyllä 2017, suomeksi keväällä 2018. Toinen osa The Secret Commonwealth tuli myyntiin nyt lokakuussa, mutta romaanin käännöstä ei näy Otavan ensi kevään ohjelmassa. Toivottavasti sitten kesällä tai syksyllä 2020. Tärkeintä on, että kirja ylipäätään suomennetaan.

Toivon kovasti, että jokin kustantamo kääntää ensi vuonna Madeline Millerin Circen vuodelta 2018. Tämä historiallinen fantasiaromaani on noussut ilmiöksi, ja sitä myytiin nopeasti Yhdysvalloissa puoli miljoonaa kappaletta. HBO tekee kirjasta kahdeksanosaisen tv-sovituksen. En ole itse lukenut teosta, sillä odottelen suomennosta.

Vaskikirjat julkaisi eilen katsauksen ensi vuoden tarjontaan. Lainaus:

Vuonna 2020 Vaskikirjoilta on todennäköisesti tulossa neljä kirjaa. Alkuvuodesta - mahdollisesti helmikuussa - tulevat jo ensimmäiset. Toinen on suomalainen omaperäinen fantasiaromaani kirjailijalta, jolta Vaskikirjat on julkaissut kirjan kerran aiemminkin. Toinen on novellikokoelman ja romaanin välimaastossa kulkeva käännösteos merkittävältä spefi-kirjailijalta, jonka syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta. Siitä vain arvailemaan!

Jälkimmäinen kirjailija on uskoakseni Ray Bradbury, joka syntyi vuonna 1920. Voisiko teos olla uusi painos Marsin aikakirjoista?

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 12:39 : Jussi.

• OS hahmo
OS
OS vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 14:17 #3

Jussi kirjoitti: Merkittävin suomennospuute Bradburyltä taitaa olla Dandelion Wine (1957), jota jotkut pitävät kirjailijan parhaana työnä. Mutta tämä on mainstream-romaani, ei millään tavalla novellikokoelma.

Muistaakseni tuo on erillisistä novelleista koottu romaani, joten saattaa hyvinkin olla kyseessä.

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 14:18 : OS.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

12.10.2019 15:11 #4

Kiitos tiedosta. Olisi pitänyt vilkaista Wikipediaa ennen viestin kirjoittamista... Siellä sanotaan:

Dandelion Wine is a series of short stories loosely connected to summer occurrences, with Douglas and his family as recurring characters. Many of the chapters were first published as individual short stories, the earliest being The Night (1946), with the remainder appearing between 1950 and 1957.

En ole lukenut Dandelion Winea, mutta minulla oli jostain syystä sellainen käsitys, että kyseessä on romaani.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
28.10.2019 16:42 #5

Kirjailija Nonna Wasiljeff kertoo Facebook-kirjailijasivullaan, että vaikka Loukkupoika-sarjan toinen osa Tomupoika tuli vasta alkusyksystä ulos, hän on käytännössä saanut jo kolmannen osan valmiiksi. Sitä ei löydy Otavan kevään ohjelmasta, mutta toivottavasti sen julkaisu ei kauhean kauas silti menisi. Olen tykännyt näistä kirjoista kuin hullu puurosta, ne ovat täysin kansainvälistä tasoa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salka

31.10.2019 14:25 #6

Sen jälkeen kun kirjoitin viimeksi ketjuun, olen lisännyt tietokantaan sekä avausviestin listaan Art Housen, Bazarin, Gummeruksen, Jalavan, Kariston ja Minervan kevään kirjoja. Olen siihen tyytyväinen, että Karisto jatkaa Josh Malermanin suomentamista.

En ole Jalavan/Art Housen esitettä vielä nähnyt, mutta nettikirjakauppojen mukaan Jalavalla on keväällä vain kaksi julkaisua: Henrik Fexeuksen Viimeinen illuusio -trilogian päätösosa sekä uusi suomennos Pratchettin & Gaimanin Hyvistä enteistä. Jos tämä on oikeasti kevään koko anti, niin onkohan kustantamolla menossa alasajo? Vielä pari vuotta sitten näytti, että Jalavalla on aloitettu uusi hieno linja. 2016 tuli Abercrombien Särkynyt meri -trilogian kaikki osat, ja 2017-18 Sandersonin Usvasyntyinen-trilogia. Kustantamo käynnisti 2016 myös Campbellin Kadonneen laivaston kääntämisen, mikä saatiin päätökseen tänä vuonna.

Toivoin, että Jalava rupeaa kääntämään Sandersonin ohella muitakin maailmalla supersuosittuja eeppisen fantasian kirjoittajia, joiden teoksia ei jostain syystä ole saatu suomeksi. Ja että Kadonnut laivasto toimii päänavauksena militääri-scifin laajempaan suomentamiseen. Mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä, että Sandersoninkin kääntäminen on ohi. Hyviä enteitä -romaanin uusi laitos on tietenkin upea juttu, vaikka en ole varma siitä, oliko alkuperäisen suomennoksen vaihtamiselle oikeasti tarvetta.

Aula-kustantamon kevään ohjelman kanssa on sama tilanne kuin Jalavan: en ole nähnyt katalogia, mutta nettikirjakaupoista tulevia teoksia löytyy. Kirjakauppojen perusteella keväällä Aulalta ei ilmestyisi yhtään fantasia- tai scifikirjaa. Toivon, että tämä ei ole lopullinen tilanne. Kustantamon "juttu" kun on ollut perustamisesta lähtien spefikirjojen julkaisu. Ja olisihan se kiva, että Leigh Bardugon trilogian seuraava osa saataisiin suomeksi jo keväällä.

Jussi kirjoitti: Minua hämmentää se, että Otavan kevään julkaisuista puuttuu Philip Pullmanin Lyran kirjojen uusi osa.

Viimeksi muokattu: 31.10.2019 14:38 : Jussi.

Eija
Varjoinen
Eija vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
03.11.2019 11:52 #7

Tapani Kärkkäisen mukaan Narrenturm seuraava osa ilmestyy kesällä 2020. Tämä myös näemmä jaettu kahtia ja suomennoksen nimi on Herran soturit 1

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

07.11.2019 21:05 #8

Vaskikirjat paljasti ensi vuoden ohjelmansa:

Ray Bradbury: Voikukkaviiniä (Dandelion Wine)
- Yhtenäisen teeman novellikokoelma, joka kertoo pikkupojan, Douglas Spauldingin, fantastisesta kesästä vuonna 1928. Ray Bradburyn syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta, joten tämä hänelle hyvin henkilökohtainen kirja tulee suomeksi sopivaan aikaan. Suomennoksesta vastaa Hanni Salovaara.

M. G. Soikkeli: Neljän miekan tanssi
- Fantasiaromaani maailmasta, jossa perheen kunniaa puolustetaan nelintaisteluissa, janotaan aatelisten verta ja ruoskitaan jumalia hengiltä. Leskeytyneen aatelisnaisen ja jumalansurmaajan polut kohtaavat. Vaskikirjat on aiemmin julkaissut Soikkelilta romaanin Kuninkaantekijät (2010).

Harry Harrison: Talvi Eedenissä (Winter in Eden)
- Toinen osa Harrisonin loistavasta Eeden-trilogiasta. Ihmismies Kerrick jatkaa taistelua ihmiskunnan puolesta jilaneita vastaan maailmassa, jossa olosuhteet käyvät yhä ankarammaksi kaikille.

Erkka Leppänen (toim.): Praedor - Tarinoita Jaconiasta
- Novelliantologia sarjakuvataitelija/tarinankertoja Petri Hiltusen luomasta fantasiamaailmasta. Tarinat keskittyvät tällä kertaa Jaconian muihin asukkaisiin kuin pradoreihin. Novellitarjokkaita otetaan vastaan helmikuun loppuun asti, joten vielä ehtii kirjoittamaan.

Tarkempia tietoja kirjoista tulee sitten kun julkaisuajankohdat lähestyvät.

Hienoa, että se arvuuteltu suomennos tosiaan oli Bradburyn Voikukkaviiniä. Olen vuosia ajatellut, että kirja pitäisi lukea, ja nyt se saadaan suomeksi. Soikkelin romaania en aio lukea, sillä en pitänyt Kuninkaantekijöistä.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
09.11.2019 16:59 #9

Jussi kirjoitti: Nyt on lopullisesti varmistunut, että teos ei ilmesty suomeksi keväällä. Otava on julkaissut esitteensä, ja The Secret Commonwealth ei ole siinä mukana.

Kysyin The Secret Commonwealthin suomennoksesta Otavalta somessa, mutta en saanut vastausta. Otava on yleensä vastannut tiedusteluihini, jos kirja on ollut ilmestymässä, joten siksi pisti mietityttämään. Olen lukenut The Secret Commonwealthin englanniksi, ja se on erinomainen (annoin 4,5 *). Harmi, jos käännöstä ei tule. Tai ehkä se tulee syksyllä. Kirja on kuitenkin yli 650-sivuinen käännettävä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 09.11.2019 16:59 : Freyja.

09.11.2019 23:57 #10

Kiitos tiedoista. Minä kyllä uskon, että kirja ilmestyy suomeksi, joko ensi kesänä tai syksyllä. Pituuteen liittyen Vedenpaisumuksen kovakantinen suomennos on lähes 700-sivuinen, mutta tämä on saatu aikaan isolla fontilla.

Ennen The Secret Commonwealthin aloittamista täytyy lukea Universumien tomu uusiksi. Vedenpaisumus tapahtui ennen alkuperäistä trilogiaa, ja TSC kertoo aikuisesta Lyrasta.

Art Housen/Jalavan kevään esite on paljastettu, ja ne kaksi kirjaa ovat tosiaan Jalavan ainoat julkaisut.

ms.amadeus
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen