Vuoden 2020 kirjat

Jussi loi aiheen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 11:47 #1

Aurinko
V. M. Toivonen: Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin, osa 3)

Aviador

Tiina Raevaara: Kaksoiskierrre
Alastair Reynolds: Ikirouta
Eduard Verkin: Sahalinin saari

Myllylahti
Anu Holopainen: Metsälammikon hirviö (Iik!, osa 3)
J. S. Meresmaa: Dodo
Elina Pitkäkangas: Hukan perimät

Otava
Cressida Cowell: Noitakuningas herää (Taikuuden aika, osa 1)
I. I. Davidson: The Ghost Network – Käynnistä (The Ghost Network, osa 2)
Lotta Dufva: Limbodusa
Conn Iggulden: Miekan mahti (Suolan valtakunta, osa 3)
Sari Luhtanen: Isadella – Sydän murskana (Isadella, osa 2)
Katharine McGee: Amerikan kuninkaalliset
Rick Riordan: Tyrannin hauta (Apollon, osa 4)
Stuart Turton: Evelynin seitsemän kuolemaa

Tammi
Jen Calonita: Jäätynyt sydän (Twisted Tales)
Ta-Nehisi Coates: Vesitanssija
Jenny Erpenbeck: Päivien loppu
Stephen King: Keveys
Stephen King: Laitos
Elina Rouhiainen: Unienpunoja (Väki, osa 3)
Salla Simukka: Lukitut
Anders Vacklin & Aki Parhamaa: Replica (Sensored Reality, osa 3)

Varjo Kustannus
Anu Kuusenoksa: Olemattomien jumala

Vaskikirjat
Harry Harrison: Talvi Eedenissä (Eeden-trilogia, osa 2)
nimetön Praedor-antologia (toimittanut Erkka Leppänen)

WSOY
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Painajaiskuningas (osa 3)
Eoin Colfer: Fowlin kaksoset (Artemis Fowl)
Suzanne Collins: Balladi laululinnuista ja käärmeistä (Nälkäpeli)
Siiri Enoranta: Kesämyrsky
Erin Hunter: Hajonnut lauma (Uljasmaa, osa 1)
Markus Leikola: Teidän edestänne annettu
Anniina Mikama: Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras, osa 3)
Kristina Ohlsson: Zombikuume (Hirviötrilogia, osa 1)
Jani Saxell: Helsinki Underground
Thomas Taylor: Malamanteri (osa 1)

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 15:32 : Thialfi.

Jussi vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 12:05 #2

Avausviestissä listataan vuoden 2020 kirjatarjontaa sitä mukaa, kun se selviää. Ketjussa saa kommentoida julkaisuja ja kertoa, jos tiedossa on puuttuvia kirjoja. Toistaiseksi olen nähnyt vasta Aviadorin, Liken, Myllylahden, Otavan, Tammen ja WSOY:n kevään ohjelmat.

Minua hämmentää se, että Otavan kevään julkaisuista puuttuu Philip Pullmanin Lyran kirjojen uusi osa. Ensimmäinen kirja Vedenpaisumus ilmestyi englanniksi syksyllä 2017, suomeksi keväällä 2018. Toinen osa The Secret Commonwealth tuli myyntiin nyt lokakuussa, mutta romaanin käännöstä ei näy Otavan ensi kevään ohjelmassa. Toivottavasti sitten kesällä tai syksyllä 2020. Tärkeintä on, että kirja ylipäätään suomennetaan.

Toivon kovasti, että jokin kustantamo kääntää ensi vuonna Madeline Millerin Circen vuodelta 2018. Tämä historiallinen fantasiaromaani on noussut ilmiöksi, ja sitä myytiin nopeasti Yhdysvalloissa puoli miljoonaa kappaletta. HBO tekee kirjasta kahdeksanosaisen tv-sovituksen. En ole itse lukenut teosta, sillä odottelen suomennosta.

Vaskikirjat julkaisi eilen katsauksen ensi vuoden tarjontaan. Lainaus:

Vuonna 2020 Vaskikirjoilta on todennäköisesti tulossa neljä kirjaa. Alkuvuodesta - mahdollisesti helmikuussa - tulevat jo ensimmäiset. Toinen on suomalainen omaperäinen fantasiaromaani kirjailijalta, jolta Vaskikirjat on julkaissut kirjan kerran aiemminkin. Toinen on novellikokoelman ja romaanin välimaastossa kulkeva käännösteos merkittävältä spefi-kirjailijalta, jonka syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta. Siitä vain arvailemaan!

Jälkimmäinen kirjailija on uskoakseni Ray Bradbury, joka syntyi vuonna 1920. Voisiko teos olla uusi painos Marsin aikakirjoista?

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 12:39 : Jussi.

• OS hahmo
OS
OS vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 14:17 #3

Jussi kirjoitti: Merkittävin suomennospuute Bradburyltä taitaa olla Dandelion Wine (1957), jota jotkut pitävät kirjailijan parhaana työnä. Mutta tämä on mainstream-romaani, ei millään tavalla novellikokoelma.

Muistaakseni tuo on erillisistä novelleista koottu romaani, joten saattaa hyvinkin olla kyseessä.

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 14:18 : OS.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Jussi vastasi aiheeseen: Vuoden 2020 kirjat
12.10.2019 15:11 #4

Kiitos tiedosta. Olisi pitänyt vilkaista Wikipediaa ennen viestin kirjoittamista... Siellä sanotaan:

Dandelion Wine is a series of short stories loosely connected to summer occurrences, with Douglas and his family as recurring characters. Many of the chapters were first published as individual short stories, the earliest being The Night (1946), with the remainder appearing between 1950 and 1957.

En ole lukenut Dandelion Winea, mutta minulla oli jostain syystä sellainen käsitys, että kyseessä on romaani.

Uusin jäsen: Irma Niemiaho