Vuoden 2020 kirjat

12.10.2019 11:47 - 04.05.2020 14:28 #1 : Jussi
Vuoden 2020 kirjat kirjoittanut Jussi
Art House
Erin Hunter: Hehkuva tähti (Soturikissat – Klaanien synty, osa 4)
Erin Hunter: Jaettu metsä (Soturikissat – Klaanien synty, osa 5)
Erin Hunter: Tähtien polku (Soturikissat – Klaanien synty, osa 6)
Erin Hunter: Perhon Lennon näky (Soturikissat-erikoisseikailut, osa 8)
Erin Hunter: Kertomuksia klaaneista Soturikissat-novellit, osa 2)

Aula & Co
Leigh Bardugo: Saarto ja myrsky (Grishaversumi, osa 2)
Matt Haig: Keskiyön kirjasto
Matt Haig & Chris Mould: Totuuskeiju menee kouluun (Totuuskeiju, osa 2)
Neil Patrick Harris: Taikajengi ja viekas vatsastapuhuja (Taikajengi, osa 3)
Cixin Liu: Kuolema on ikuinen (Muistoja planeetta Maasta, osa 3)
Kelly Ngai & Mikki Lish: Taikuuden talo
Kaspar Colling Nielsen: Euroopan kevät

Aurinko
V. M. Toivonen: Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin, osa 3)

Aviador

Jennifer McMahon: Talven lapset
Camilla Sten: Kadonnut kylä
Karen Thompson Walker: Ihmeiden aika

Books on Demand
Taru ja Tarmo Väyrynen: Valkoliljan aika (Valkolilja, osa 2)

Gummerus
Sally Green: Paholaisten valtakunta (Savuvarkaat, osa 2)
Sarah J. Maas: Taistelun myrskyt (Throne of Glass, osa 5)
Sarah J. Maas: Usvatuulen valtakunta (Valtakunta, osa 2)
Douglas Preston & Lincoln Child: Valkoinen tuli (Pendergast, osa 11)
Nora Roberts: Viimeinen taistelu (Valitun aikakirjat, osa 3)

Haamu
Seita Rönkä: Loitsun voima (Koutamäen noita, osa 2)

HarperCollins Nordic
Kassandra Montag: Tulvan jälkeen

Helmivyö
Juri Nummelin: Lisää kovaa kyytiä ja kaunokaisia

Into
Heine Bakkeid: Paratiisin kutsu (Thorkild Aske, osa 2)
James Hibberd: Game of Thrones – Kaikkien on kuoltava
Risto Isomäki: Vedenpaisumuksen lapset (itsenäinen jatko-osa Sarasvatin hiekkaa -kirjalle)

Jalava
Henrik Fexeus: Ensimmäiset (Viimeinen illuusio, osa 3)
Kim Forester: Pegasosten viha (Cavallonin kronikat, osa 1)
H. P. Lovecraft: H. P. Lovecraftin parhaat
Chris Rylander: Gregin kohtalo (Eeppisten epäonnistumisten sarja, osa 3)
uusi suomennos Terry Pratchettin ja Neil Gaimanin kirjasta Hyviä enteitä

Johnny Kniga
Mikko-Pekka Heikkinen: Sähkömies

Karisto
Magdalena Hai: Kuolleiden kirja – Paluu Uhriniituntakaiseen
Mervi Heikkilä: Jaan ja Höyheneukko (Jaan, osa 2)
Lotta-Liisa Joelsson: Nailpolish.avi
Jukka-Pekka Koskinen: Benjamin Hawk ja kultainen sapeli (Banjamin Hawk, osa 5)
Kim Liggett: Armonvuosi
Josh Malerman: Punainen piano
Margaret Rogerson: Kirjojen tytär
Katinka Sarjanoja: Karhuneito (jatkoa kirjalle Korpinlaulu)
V. E. Schwab: Loihdittu valkeus (Shades of Magic, osa 3)
Johanna Sinisalo: Vieraat

Kirjava
George R. R. Martin: Fire and Blood (työnimi)

Like
Susanna Hynynen & Dess Terentjeva: Neonkaupunki (trilogian avausosa)
Antti Hyyrynen: Viimeinen Atlantis
Jenny Jägerfeldt & Mats Strandberg: Frankenstein terapiassa – Kauhuklassikot psykologilla
JP Koskinen: Hukkuva maa
Ørjan Nordhus Karlsson: Peilin takana (jatkoa kirjalle Yön ja päivän välissä)
Raimo Pesonen: Vesi
Tiina Raevaara: Kaksoiskierrre
Alastair Reynolds: Ikirouta
Alastair Reynolds: Luiden hiljaisuus (Kostaja, osa 3)
Katja Törmänen: Maan tytär (jatkoa kirjalle Karhun morsian)
Eduard Verkin: Sahalinin saari

Minerva
Peter James: Totuuden kirous
S. N. Pires: Yökulkija

Moebius
Yong Jin: Yue Fein perintö

Myllylahti
Anu Holopainen: Metsälammikon hirviö (Iik!, osa 3)
Anu Holopainen: Nuku, nuku leluseni
J. S. Meresmaa: Dodo
Elina Pitkäkangas: Hukan perimät

Nysalor-kustannus
Elli Leppä: Seisaukset tasaukset

Oppian
Robert E. Howard: Kultaisen kallon kirous
Juri Nummelin: Kuoleman usvaa ja pimeyttä – Suomalaisen kauhukirjallisuuden historia

Osuuskumma
Samuli Antila: Rojuhauta
Kiima – Eroottisia tarinoita (antologia, toimittaneet Anni Kuu Nupponen & Artemis Kelosaari)
Anne Leinonen: Katve
Mia Myllymäki: Tuulten amiraali
Mia Myllymäki: Kirosielu, rajanhaltia
Vesa Sisättö: Valot Näsinneulan yllä

Otava
Anne-Maija Aalto: Korento
Tomi Adeyemi: Koston ja kunnian lapset (jatkoa kirjalle Veren ja luun lapset)
Margaret Atwood: Viimeisenä pettää sydän
Cassandra Clare: Pimeyden kuningatar (Varjometsästäjät, osa 3)
Patricia Cornwell: Kierre (Calli Chase, osa 2)
Cressida Cowell: Noitakuningas herää (Taikuuden aika, osa 1)
Cressida Cowell: Pako Karminkarista (Taikuuden aika, osa 2)
I. I. Davidson: The Ghost Network – Käynnistä (The Ghost Network, osa 2)
I. I. Davidson: The Ghost Network – Virhe järjestelmässä (The Ghost Network, osa 3)
Lotta Dufva: Limbodusa
Magdalena Hai: Neiti Kymenen ihmeellinen talo
Briitta Hepo-oja: Sydämiä seireeneille (jatko-osa kirjalle Suomea lohikäärmeille)
Conn Iggulden: Miekan mahti (Suolan valtakunta, osa 3)
Sari Luhtanen: Isadella – Sydän liekeissä (osa 3)
Katharine McGee: Amerikan kuninkaalliset (sarjan avausosa)
Arja & Emma Puikkonen: Löytölintu (jatkoa kirjalle Äänihäkki)
Philip Pullman: Ruusunmetsästäjät (Lyran kirjat, osa 2)
Rick Riordan: Tyrannin hauta (Apollon, osa 4)
Mikko Toiviainen: Pimeä peili ja muita urbaaneja kauhutarinoita
Stuart Turton: Evelynin seitsemän kuolemaa

S&S
Karin Erlandsson: Kukistaja (Taru Silmäterästä, osa 4)
Vuokko Hurme: Tiukun salaisuus (Värikkäät, osa 1)
Piia Leino: Yliaika

Siltala
Kari Hotakainen: Tarina
David Foster Wallace: Päättymätön riemu

Tammi
Holly Black: Kahden valtakunnan valtiatar
Jen Calonita: Jäätynyt sydän (Twisted Tales)
Ta-Nehisi Coates: Vesitanssija
Jenny Erpenbeck: Päivien loppu
Marko Hautala: Pimeän arkkitehti
Stephen King: Keveys
Stephen King: Laitos
Maja Lunde: Viimeiset (Ilmastokvartetti, osa 3)
Christopher Maynard: Noidan käsikirja – Aaveet
Haruki Murakami: Pimeän jälkeen
Elina Rouhiainen: Unienpunoja (Väki, osa 3)
Salla Simukka: Lukitut
Anders Vacklin & Aki Parhamaa: Replica (Sensored Reality, osa 3)

Teos
Emmi Itäranta: Kuunpäivän kirjeet
Eino Santanen: Rakas kapitalismi pilkku

Varjo Kustannus
Jaro Karkinen: Ruo'ot eli Baolin kirja nostattamisesta
Anu Kuusenoksa: Olemattomien jumala (Aurora, osa 4)

Vaskikirjat
Ray Bradbury: Voikukkaviiniä
Harry Harrison: Talvi Eedenissä (Eeden-trilogia, osa 2)
M. G. Soikkeli: Neljän miekan tanssi
Praedor – Tarinoita Jaconiasta (antologia, toimittanut Erkka Leppänen)

WSOY
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Painajaiskuningas (osa 3)
Max Brallier & Douglas Holgate: Maailman viimeiset tyypit – Kosminen kauhu (osa 4)
Eoin Colfer: Fowlin kaksoset (Artemis Fowl)
Suzanne Collins: Balladi laululinnuista ja käärmeistä (Nälkäpeli)
Siiri Enoranta: Kesämyrsky
Erin Hunter: Hajonnut lauma (Uljasmaa, osa 1)
Erin Hunter: Savannin laki (Uljasmaa, osa 2)
Andrew Michael Hurley: Nälkänummi
Katja Kaukonen: Saari, jonne linnut lentävät kuolemaan
Markus Leikola: Teidän edestänne annettu
Meri Luttinen: Myrskynsilmä
Anniina Mikama: Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, osa 3)
Téa Obreht: Vedetön maa
Kristina Ohlsson: Zombikuume (Hirviötrilogia, osa 1)
Kristina Ohlsson: Ihmissuden salaisuus (Hirviötrilogia, osa 2)
Max Porter: Lanny
Ilkka Remes: Kotkanpesä
Andrzej Sapkowski: Herran soturit 1 (Hussilaistrilogia, osa 2)
Jani Saxell: Helsinki Underground
Thomas Taylor: Malamanteri (Malamanteri, osa 1)
Thomas Taylor: Gargantis (Malamanteri, osa 2)
uusi laitos J. R. R. Tolkienin kirjasta Maamies ja lohikäärme
Viimeksi muokattu: 04.05.2020 14:28 Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salka

12.10.2019 12:05 - 12.10.2019 12:39 #2 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Avausviestissä listataan vuoden 2020 kirjatarjontaa sitä mukaa, kun se selviää. Ketjussa saa kommentoida julkaisuja ja kertoa, jos tiedossa on puuttuvia kirjoja. Toistaiseksi olen nähnyt vasta Aviadorin, Liken, Myllylahden, Otavan, Tammen ja WSOY:n kevään ohjelmat.

Minua hämmentää se, että Otavan kevään julkaisuista puuttuu Philip Pullmanin Lyran kirjojen uusi osa. Ensimmäinen kirja Vedenpaisumus ilmestyi englanniksi syksyllä 2017, suomeksi keväällä 2018. Toinen osa The Secret Commonwealth tuli myyntiin nyt lokakuussa, mutta romaanin käännöstä ei näy Otavan ensi kevään ohjelmassa. Toivottavasti sitten kesällä tai syksyllä 2020. Tärkeintä on, että kirja ylipäätään suomennetaan.

Toivon kovasti, että jokin kustantamo kääntää ensi vuonna Madeline Millerin Circen vuodelta 2018. Tämä historiallinen fantasiaromaani on noussut ilmiöksi, ja sitä myytiin nopeasti Yhdysvalloissa puoli miljoonaa kappaletta. HBO tekee kirjasta kahdeksanosaisen tv-sovituksen. En ole itse lukenut teosta, sillä odottelen suomennosta.

Vaskikirjat julkaisi eilen katsauksen ensi vuoden tarjontaan. Lainaus:

Vuonna 2020 Vaskikirjoilta on todennäköisesti tulossa neljä kirjaa. Alkuvuodesta - mahdollisesti helmikuussa - tulevat jo ensimmäiset. Toinen on suomalainen omaperäinen fantasiaromaani kirjailijalta, jolta Vaskikirjat on julkaissut kirjan kerran aiemminkin. Toinen on novellikokoelman ja romaanin välimaastossa kulkeva käännösteos merkittävältä spefi-kirjailijalta, jonka syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta. Siitä vain arvailemaan!

Jälkimmäinen kirjailija on uskoakseni Ray Bradbury, joka syntyi vuonna 1920. Voisiko teos olla uusi painos Marsin aikakirjoista?

Viimeksi muokattu: 12.10.2019 12:39 Jussi.

• OS hahmo
  • OS
12.10.2019 14:17 - 12.10.2019 14:18 #3 : OS
Vastaus käyttäjältä OS aiheessa Vuoden 2020 kirjat

Jussi kirjoitti: Merkittävin suomennospuute Bradburyltä taitaa olla Dandelion Wine (1957), jota jotkut pitävät kirjailijan parhaana työnä. Mutta tämä on mainstream-romaani, ei millään tavalla novellikokoelma.

Muistaakseni tuo on erillisistä novelleista koottu romaani, joten saattaa hyvinkin olla kyseessä.
Viimeksi muokattu: 12.10.2019 14:18 OS.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

12.10.2019 15:11 #4 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Kiitos tiedosta. Olisi pitänyt vilkaista Wikipediaa ennen viestin kirjoittamista... Siellä sanotaan:

Dandelion Wine is a series of short stories loosely connected to summer occurrences, with Douglas and his family as recurring characters. Many of the chapters were first published as individual short stories, the earliest being The Night (1946), with the remainder appearing between 1950 and 1957.

En ole lukenut Dandelion Winea, mutta minulla oli jostain syystä sellainen käsitys, että kyseessä on romaani.

• Rinja
28.10.2019 16:42 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Kirjailija Nonna Wasiljeff kertoo Facebook-kirjailijasivullaan, että vaikka Loukkupoika-sarjan toinen osa Tomupoika tuli vasta alkusyksystä ulos, hän on käytännössä saanut jo kolmannen osan valmiiksi. Sitä ei löydy Otavan kevään ohjelmasta, mutta toivottavasti sen julkaisu ei kauhean kauas silti menisi. Olen tykännyt näistä kirjoista kuin hullu puurosta, ne ovat täysin kansainvälistä tasoa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salka

31.10.2019 14:25 - 31.10.2019 14:38 #6 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Sen jälkeen kun kirjoitin viimeksi ketjuun, olen lisännyt tietokantaan sekä avausviestin listaan Art Housen, Bazarin, Gummeruksen, Jalavan, Kariston ja Minervan kevään kirjoja. Olen siihen tyytyväinen, että Karisto jatkaa Josh Malermanin suomentamista.

En ole Jalavan/Art Housen esitettä vielä nähnyt, mutta nettikirjakauppojen mukaan Jalavalla on keväällä vain kaksi julkaisua: Henrik Fexeuksen Viimeinen illuusio -trilogian päätösosa sekä uusi suomennos Pratchettin & Gaimanin Hyvistä enteistä. Jos tämä on oikeasti kevään koko anti, niin onkohan kustantamolla menossa alasajo? Vielä pari vuotta sitten näytti, että Jalavalla on aloitettu uusi hieno linja. 2016 tuli Abercrombien Särkynyt meri -trilogian kaikki osat, ja 2017-18 Sandersonin Usvasyntyinen-trilogia. Kustantamo käynnisti 2016 myös Campbellin Kadonneen laivaston kääntämisen, mikä saatiin päätökseen tänä vuonna.

Toivoin, että Jalava rupeaa kääntämään Sandersonin ohella muitakin maailmalla supersuosittuja eeppisen fantasian kirjoittajia, joiden teoksia ei jostain syystä ole saatu suomeksi. Ja että Kadonnut laivasto toimii päänavauksena militääri-scifin laajempaan suomentamiseen. Mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä, että Sandersoninkin kääntäminen on ohi. Hyviä enteitä -romaanin uusi laitos on tietenkin upea juttu, vaikka en ole varma siitä, oliko alkuperäisen suomennoksen vaihtamiselle oikeasti tarvetta.

Aula-kustantamon kevään ohjelman kanssa on sama tilanne kuin Jalavan: en ole nähnyt katalogia, mutta nettikirjakaupoista tulevia teoksia löytyy. Kirjakauppojen perusteella keväällä Aulalta ei ilmestyisi yhtään fantasia- tai scifikirjaa. Toivon, että tämä ei ole lopullinen tilanne. Kustantamon "juttu" kun on ollut perustamisesta lähtien spefikirjojen julkaisu. Ja olisihan se kiva, että Leigh Bardugon trilogian seuraava osa saataisiin suomeksi jo keväällä.

Jussi kirjoitti: Minua hämmentää se, että Otavan kevään julkaisuista puuttuu Philip Pullmanin Lyran kirjojen uusi osa.

Viimeksi muokattu: 31.10.2019 14:38 Jussi.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
03.11.2019 11:52 #7 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Tapani Kärkkäisen mukaan Narrenturm seuraava osa ilmestyy kesällä 2020. Tämä myös näemmä jaettu kahtia ja suomennoksen nimi on Herran soturit 1
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

07.11.2019 21:05 #8 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Vaskikirjat paljasti ensi vuoden ohjelmansa:

Ray Bradbury: Voikukkaviiniä (Dandelion Wine)
- Yhtenäisen teeman novellikokoelma, joka kertoo pikkupojan, Douglas Spauldingin, fantastisesta kesästä vuonna 1928. Ray Bradburyn syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta, joten tämä hänelle hyvin henkilökohtainen kirja tulee suomeksi sopivaan aikaan. Suomennoksesta vastaa Hanni Salovaara.

M. G. Soikkeli: Neljän miekan tanssi
- Fantasiaromaani maailmasta, jossa perheen kunniaa puolustetaan nelintaisteluissa, janotaan aatelisten verta ja ruoskitaan jumalia hengiltä. Leskeytyneen aatelisnaisen ja jumalansurmaajan polut kohtaavat. Vaskikirjat on aiemmin julkaissut Soikkelilta romaanin Kuninkaantekijät (2010).

Harry Harrison: Talvi Eedenissä (Winter in Eden)
- Toinen osa Harrisonin loistavasta Eeden-trilogiasta. Ihmismies Kerrick jatkaa taistelua ihmiskunnan puolesta jilaneita vastaan maailmassa, jossa olosuhteet käyvät yhä ankarammaksi kaikille.

Erkka Leppänen (toim.): Praedor - Tarinoita Jaconiasta
- Novelliantologia sarjakuvataitelija/tarinankertoja Petri Hiltusen luomasta fantasiamaailmasta. Tarinat keskittyvät tällä kertaa Jaconian muihin asukkaisiin kuin pradoreihin. Novellitarjokkaita otetaan vastaan helmikuun loppuun asti, joten vielä ehtii kirjoittamaan.

Tarkempia tietoja kirjoista tulee sitten kun julkaisuajankohdat lähestyvät.

Hienoa, että se arvuuteltu suomennos tosiaan oli Bradburyn Voikukkaviiniä. Olen vuosia ajatellut, että kirja pitäisi lukea, ja nyt se saadaan suomeksi. Soikkelin romaania en aio lukea, sillä en pitänyt Kuninkaantekijöistä.

• Freyja hahmo
  • Freyja
09.11.2019 16:59 - 09.11.2019 16:59 #9 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Vuoden 2020 kirjat

Jussi kirjoitti: Nyt on lopullisesti varmistunut, että teos ei ilmesty suomeksi keväällä. Otava on julkaissut esitteensä, ja The Secret Commonwealth ei ole siinä mukana.

Kysyin The Secret Commonwealthin suomennoksesta Otavalta somessa, mutta en saanut vastausta. Otava on yleensä vastannut tiedusteluihini, jos kirja on ollut ilmestymässä, joten siksi pisti mietityttämään. Olen lukenut The Secret Commonwealthin englanniksi, ja se on erinomainen (annoin 4,5 *). Harmi, jos käännöstä ei tule. Tai ehkä se tulee syksyllä. Kirja on kuitenkin yli 650-sivuinen käännettävä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 09.11.2019 16:59 Freyja.

09.11.2019 23:57 #10 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Kiitos tiedoista. Minä kyllä uskon, että kirja ilmestyy suomeksi, joko ensi kesänä tai syksyllä. Pituuteen liittyen Vedenpaisumuksen kovakantinen suomennos on lähes 700-sivuinen, mutta tämä on saatu aikaan isolla fontilla.

Ennen The Secret Commonwealthin aloittamista täytyy lukea Universumien tomu uusiksi. Vedenpaisumus tapahtui ennen alkuperäistä trilogiaa, ja TSC kertoo aikuisesta Lyrasta.

Art Housen/Jalavan kevään esite on paljastettu, ja ne kaksi kirjaa ovat tosiaan Jalavan ainoat julkaisut.

• Freyja hahmo
  • Freyja
17.11.2019 19:20 #11 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Vuoden 2020 kirjat

Jussi kirjoitti: Vaskikirjat paljasti ensi vuoden ohjelmansa

Minua alkaa pikkuhiljaa häiritä, ettei julkaistavaksi löydy sopivia naispuoleisten kirjailijoiden kirjoja Le Guinia lukuun ottamatta. Ainoasta toisesta käännetystä naisen kirjoittamasta (Kushner) on jo 11 vuotta.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

21.11.2019 12:58 #12 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Kevään julkaisuohjelmat alkavat olla paketissa. Aulan esitettä en ole vielä nähnyt.

Olen todella ilahtunut siitä, että Teos julkaisee ensi kesäkuussa Hilary Mantelin historiallista kaunokirjallisuutta edustavan trilogian päätösosan Kuningashuone. Suomennoksen pituudeksi on merkitty 900 sivua. Alkukielellä The Mirror and the Light ilmestyy maaliskuussa.

30.11.2019 12:30 #13 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat

Jussi kirjoitti: Kirjakauppojen perusteella keväällä Aulalta ei ilmestyisi yhtään fantasia- tai scifikirjaa. Toivon, että tämä ei ole lopullinen tilanne. Kustantamon "juttu" kun on ollut perustamisesta lähtien spefikirjojen julkaisu. Ja olisihan se kiva, että Leigh Bardugon trilogian seuraava osa saataisiin suomeksi jo keväällä.

Nyt olen nähnyt Aulan kevään esitteen, eikä mukana ole ainuttakaan spefi-kirjaa. En olisi uskonut. Näköjään Bardugon Grisha-trilogia suomennetaan rauhalliseen tahtiin, vaikka kirjat ilmestyivät alkukielellä vuosia sitten. Voisi kuvitella, että keskimmäinen osa julkaistaan ensi syksynä, ja sarjan päätös sitten syksyllä 2021.

Bazarin kevään esitteessä ei ole mitään Bernard Cornwellilta, mutta tämä ei yllättänyt. Uhtred-sarjan 12. osa Sword of Kings ilmestyi lokakuussa, ja suomennos on varmasti tulossa ensi syksynä. Siitä lähtien kun Bazar aloitti Uhtredin julkaisun, on kustantamo kääntänyt kaksi muuta kirjaa Cornwellilta: yksittäiset romaanit Azincourt (2013) ja Linnake (2017). Kirjailijan fanina tietenkin toivoo, että muun tuotannon suomentamista jatkettaisiin. Käännettävää olisi paljon, sillä Cornwell on tuottelias kirjoittaja.

Viimeisen kuningaskunnan ilmestymisen jälkeen (2007) Bazarilta on tullut yksi Cornwell-suomennos per vuosi. Paitsi 2017 ilmestyi kaksi kirjaa (Linnake & Soihdunkantaja). Ja 2018 ei yhtään, ehkä kompensaationa edellisvuoden kahdesta julkaisusta. Kaikki muut Bazarin Cornwell-suomennokset on julkaistu kovakantisen jälkeen pokkarina paitsi yksi, Linnake. Ehkä tämä teos myi liian huonosti sidottuna, joten pokkarilaitokselle ei katsottu olevan tarvetta. Puhdasta spekulaatiota...

20.01.2020 11:53 - 20.01.2020 11:56 #14 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Lisäsin tietokantaan sekä ketjun aloitusviestin listaukseen Otavan ja Liken ensi kesän kirjat. Tomi Adeyemin Koston ja kunnian lapset on luvassa elokuussa. Otava ei vieläkään ole antanut suomenkielistä nimeä Adeyemin sarjalle, englanniksi se on Legacy of Orïsha.
Viimeksi muokattu: 20.01.2020 11:56 Jussi.

03.03.2020 13:27 #15 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Avausviestin listasta ja tietokannasta löytyvät nyt WSOY:n, Tammen ja Johnny Knigan syksyn kirjat. Minua kiinnostaa eniten Ken Follettin Tuli ilta ja tuli aamu, joka on Kingsbridge-sarjan neljäs kirja. WSOY:n suomennos ilmestyy lokakuussa, eli vain kuukausi alkukielisen jälkeen. Romaani kertoo tapahtumista ennen Taivaan pilareita. En ottanut teosta mukaan listaukseen, koska se ei ole spefiä.

WSOY:n ohjelmasta voisi mainita vielä sen, että Sapkowskin kolmas Noituri-kirja Haltiain verta julkaistaan pokkarina elokuun alussa. Tammelta ei ole tulossa yhtään uutta Stephen King -suomennosta tai uusintapainosta toukokuussa ilmestyvän Keveyden jälkeen.

Listauksessa näkyy myös lisäämiäni Otavan ja Liken syksyn kirjoja. Mutta en usko, että tässä on koko ohjelma, vaan julkaisuja selviää vielä lisää. Tällä hetkellä mukana ei nimittäin ole yhtään marras- tai joulukuussa ilmestyvää teosta. Robin Hobbin Elolaivat-trilogian avausosa puuttuu, mutta on mahdollista, että se vielä löytyy loppuvuoden ohjelmasta. Tai sitten Ship of Magicin suomennoksen julkaisu on lykkääntynyt ensi vuodelle. Myöskään uutta Conn Iggulden -suomennosta ei tähän mennessä selvinneissä näy.

Selvinneistä ehdottomasti kiinnostavin on Philip Pullmanin lokakuinen Ruusunmetsästäjät, Lyran kirjojen odotettu toinen osa. Suomennos ilmestyy vuosi alkukielisen jälkeen, mutta kyllä tällaisen odotuksen kestää.

13.03.2020 13:34 - 13.03.2020 13:34 #16 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Lisäsin muutaman loppuvuoden kirjan Aulalta sekä Karistolta, ja vielä yhden Aviadorilta ja Gummerukselta. Näkyvät myös listauksessa.

Leigh Bardugon Grishaversumin toinen osa Saarto ja myrsky on luvassa Aulalta heinäkuussa, Cixin Liun trilogian päätösosa Kuolema on ikuinen elokuussa.

Margaret Rogersonin lokakuinen Kirjojen tytär on kiinnostava valinta Karistolta. Ymmärtääkseni kyseessä on yksittäinen nuorten fantasiaromaani, ei osa sarjaa.

Gummerus julkaisee Sarah J. Maasin Valtakunta-sarjan toisen osan Usvatuulen valtakunta heinäkuussa. Ensimmäinen kirja Okaruusujen valtakunta on tulossa pokkarina toukokuun alussa. Tämä yllätti, sillä yhtään Maasin Throne of Glass -kirjaa Gummerus ei ole julkaissut pokkarina.
Viimeksi muokattu: 13.03.2020 13:34 Jussi.

19.03.2020 13:19 - 03.04.2020 11:20 #17 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Art Housen, Jalavan, Bazarin ja Into Kustannuksen kesän ja syksyn kirjat ovat selvillä.

Joitakin saattaa ilahduttaa Jalavalta heinäkuussa ilmestyvä kovakantinen kokoelma H. P. Lovecraftin parhaat. Kustantamon loppuvuoden ohjelmassa ei näy mitään Brandon Sandersonilta. Kiinnostaisi tietää, kävikö Usvasyntyinen-trilogia liian huonosti kaupaksi, ja onko maailmalla supersuositun Sandersonin suomentaminen nyt pysyvästi ohi.

Bazarilta tulee lokakuussa Uhtred-sarjan 12. osa Kuninkaiden miekka. Tätä ei löydy aloitusviestin listasta, sillä teos on "normaalia" historiallista kaunokirjallisuutta. Bernard Cornwell muuten ilmoitti, että lokakuussa englanniksi ilmestyvä 13. kirja War Lord of Uhtred-sarjan päätösosa! Aloin jo miettiä, saako tarina koskaan lopetusta.

Risto Isomäki on kirjoittanut Sarasvatin hiekalle itsenäisen jatko-osan Vedenpaisumuksen lapset. Into Kustannuksen loppuvuoden julkaisuista täytyy mainita myös James Hibberdin Game of Thrones -tietokirja Kaikkien on kuoltava. Minusta on erikoista, että tv-sarjasta jaksetaan julkaista näin monta teosta suomeksi. Aluksi Otavalta tuli kotimainen Westerosin kirjeenvaihtaja, sitten Minerva käänsi Kim Renfron kirjan Koko historia. Nyt asialla on jo kolmas kustantamo.

No sitten kun George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu on valmis, niin aion katsoa GoT:n viimeiset tuotantokaudet. Silloin voin lainata kirjastosta nämä tietokirjat, jos kiinnostusta löytyy. Jätin telkkasarjan katsomisen tauolle neljännen kauden jälkeen, koska en halua spoilaantua kirjasarjan vielä ilmestymättömien osien tapahtumista.
Viimeksi muokattu: 03.04.2020 11:20 Jussi.

03.04.2020 11:49 #18 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Muokkasin edellistä viestiä, sillä Game of Thrones -tietokirjan suomenkielinen nimi vaihtui.

Emmi Itärannalta tulee viiden vuoden tauon jälkeen uusi romaani: Kuunpäivän kirjeet. Kustantajana toimii jälleen Teos.

Loppuvuoden julkaisuohjelmat alkavat olla selvillä – lähes kaikki kustantamot ovat paljastaneet esitteensä. Maasin Usvatuulen valtakunta on Gummeruksen ainoa spefi-julkaisu ensi kesänä ja syksyllä, mikä on pettymys. Aula kääntää Matt Haigin Keskiyön kirjaston nopeasti: alkuteos ilmestyy elokuussa, ja suomennos on luvassa jo syyskuussa. En itse aio lukea kirjaa, sillä edellinen Haigilta käännetty romaani Kuinka aika pysäytetään ei tehnyt minuun vaikutusta.

Uusin jäsen: touko kumpulainen